Thursday, May 10, 2012

Mr. Right Buat Ann - Ruby Hazri

Posted by Hajar at 10:45 PM

Tajuk: Mr. Right Buat Ann
Penulis: Ruby Hazri
Penerbit: Jemari Seni Sdn. Bhd.
Harga: RM20.00
Sabah/ Sarawak: RM 23.00
Halaman:  452 mukasurat
ISBN: 9789675118845

Kadangkala kamu tidak menghargai orang yang mencintai kamu sepenuh hati sehingga kamu kehilangannya.

Kali ni Ruby Hazri bawa kita menyelami perasaan seorang wanita yang masih belum ketemu dengan jodohnya walaupun usia dah meningkat. Tapi bukanlah nak kata watak utama tu memilih calon teman hidup. Cuma ketaksubannya mempertahankan cinta hatinya sejak zaman belajar dulu agak memakan diri sendiri.

Siti Nur Anisa (Ann), dah terlalu lama menjalinkan hubungan dengan Hanif (cinta hatinya sejak dari zaman belajar lagi) tanpa ada petanda yang Hanif akan menamatkan hubungan cinta mereka tu setapak ke depan. Alasan Hanif, dia perlu mengutamakan keluarga terlebih dahulu sebab dia bimbang bila dia berkahwin, keperluan keluarganya akan terabai. Heh. Agak tak berapa sesuai punya alasan.

Walaupun ahli keluarga dan orang sekeliling dah mula bertanya-tanya soalan cepumas kepadanya, Ann tetap mempertahankan kedudukan Hanif di sisinya. Sampailah ketika bila Hanif berhasrat untuk bekerja di Dubai, kononnya nak menabung untuk memperisterikan Ann. Siap dengan janji untuk memperisterikan Ann bila umur Ann mencecah 30 tahun.

Ann sebenarnya dah mula tawar hati bila Hanif dah ambil keputusan untuk ke Dubai, tapi masih lagi cuba bertahan untuk berdiri teguh dan menyokong tindakan Hanif itu. Hanif pun nampak agak lepas tangan lepas dia ke Dubai tu. Yakin sangat yang Ann takkan berubah hati. Heh. Memang Ann tak berubah hati, cuma tawar hati bila Hanif macam tiada inisiatif untuk mengikat hubungan mereka setapak lagi. Yelah, umur dah meningkat tapi Hanif buat-buat tak faham je dilema yang dialami si Ann ni.

Dalam tempoh Hanif ke Dubai tu ada jugalah yang menyelit nak berkenalan dan diperkenalkan kepada Ann ni. Salah seorang yang bertanggungjawab menjadi matchmakernya adalah Mustaqim, sepupu yang paling rapat dengan Ann. Walaupun pada mulanya Ann tak bersetuju dengan cadangan Mustaqim, namun bila fikirkan sakit hatinya pada Hanif, Ann bersetuju untuk diperkenalkan kepada Khairil (ni watak dalam buku Percayalah dan Percayalah...Akhirnya). Selain tu datang juga risikan daripada Tuan Haji Kamil (duda anak tiga yang sudah agak berusia) dan kemudiannya Desmond (rakan sepejabat yang kerap membuli Ann). Oh ada juga seorang lagi yang bernama Arman Faiz (yang selalu ditemui oleh Ann dalam keadaan yang tak disangka).

Jadi, siapa agaknya yang bakal jadi Mr. Right  buat Ann?

Komen saya: Saya sangat berpuas hati sebab Ann tak pilih Hanif sebagai Mr. Rightnya. Okay, ada spoiler di situ. Hehe. Kisah kali ini macam ada jugalah bahagian yang tak berapa jelas. Atau mungkin saya yang terlepas pandang? Ehem. Apa pun, tahniah Kak Ruby untuk naskhah terbaru ni. Walaupun geram dengan Hanif, saya berjaya juga tutup buku ini dengan rasa puas hati. :)

2 comments:

syira destroyer said...

ok..tgh fikir nk beli ke x..
hajar cte la sket cmne hanif dgn ann putus hehe..

Hajar said...

haha. kan dah bagitau semalam. so nak beli ke tak? ke nak beli 2nd hand book? :p

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review