Sunday, June 1, 2014

Lelaki Sedingin Dia

Posted by Hajar at 10:23 PM


Tajuk:  Lelaki Sedingin Dia
Penulis: Syah Shah
Penerbit: Idea Kreatif Publication
Harga: RM23.00
Sabah/ Sarawak: RM 26.00
Halaman:  508 mukasurat
ISBN: 9789670718026

Fawwaz Hakim (Fawwaz ) :
1. Bad boy yang nakalnya memang tahap buat kita beristighfar dan mengucap berkali-kali. Dialah kaki kelab, kaki minum, kaki perempuan etc. dan segala kaki yang jahat tu memang serah pada dialah. Haha.
2. Si Iceberg tahap kutub. (Nasiblah tak jadi beruang kutub. :P)
3. Ego tahap langit
4. Biadap sampai tahap Anakku Sazali.

Bagaikan sudah tersurat, Fawwaz dan Andria bertemu kerana keengganan mereka untuk dijodohkan dengan pilihan keluarga masing-masing. Kedua-dua mereka bertembung semasa melarikan diri ke Cameron Highland di hari pertunangan mereka. Mereka jadi akrab di sepanjang percutian itu dan nyaris terlanjur. Fuh. Bagus juga pendirian Fawwaz ni. Katanya, dia takkan ambil kesempatan terhadap perempuan innocent macam Andria. Heh, ada ke lelaki nakal yang boleh fikir macam ni sekarang? *garu kening*

Pulang ke Kuala Lumpur mereka selalu bertembung secara kebetulan sehinggalah membawa kepada pertemuan Fawwaz dengan ibu Andria. Bila mengetahui hakikat yang Fawwaz adalah bakal tunangan 'tak jadi' nya, Andria kaget lalu tercetuslah kata-kata yang membuat Fawwaz rasa tercabar. Fitnah yang dicetuskan oleh Fawwaz pula membuat Andria jadi lelah untuk mempertahankan maruahnya di mata ibu dan bapa tirinya.

Keegoan seorang Fawwaz membuatnya tekad untuk memperisterikan Andria.

Katanya: I'll make you regret saying all those words you said, Andria. You just wait and see, you little miss goodie two-shoes... - m/s 159

Perkahwinan mereka tetap dilangsungkan atas dasar untuk menyelamatkan maruah keluarga Andria. Namun bagi Fawwaz, perkahwinan itu hanya untuk membalas dendam terhadap keangkuhan kata-kata Andria. Jadi, ke manakah arah tuju perkahwinan mereka berdua ini?

Komen saya:
1. Fawwaz ni memang ikon anak terpinggir yang suka jadikan alasan mereka jadi nakal dan jahat untuk raih perhatian ibu bapa.

2. Saya memang tak boleh tolerate lah dengan tahap biadap orang macam ni. Rasa nak kasi jurus serangan Laksamana Sunan (eh?) kat dia. Dan saya rasa nak bersorak bila dia kena belasah dengan Uncle Jalil, bapa tiri Andria tu. Huh. Rasakan! *ketawa jahat*

3. Ni pesanan khidmat masyarakat untuk adik-adik (untuk kakak-kakak pun applicable juga ni); tak payahlah nak jadi peramah sangat dengan strangers eh? Kang kalau kena bawa lari ke sempadan, naya je. Tengok macam si Andria ni, tak fasal kena paksa kahwin sebab kononnya dah terlanjur. Pfft!

4. Tak rasa terkesan sangat dengan turning point si mawasFawwaz ni sebab bukan Fawwaz yang bercerita apa yang terjadi kepadanya sepanjang tempoh dia tak sedarkan diri tu. Kalau Fawwaz yang bercerita sendiri harus kita lagi rasa terkesan dengan perubahannya.

5. Ending yang agak rushing dan berkait dengan point no 4. :D

6. Keseluruhannya saya puas hati dengan kisah Fawwaz walaupun ada rasa tak selesa dengan beberapa adegan yang dipaparkan. Pesanan penaja untuk adik-adik; sila pastikan anda dapat bimbingan ibu bapa atau orang yang lebih dewasa semasa membaca buku ini. Jangan salah fahaman pula nanti :) Tahniah buat penulis. Moga dikurniakan lebih banyak ilham untuk menghasilkan karya yang lebih baik. :)

2 comments:

PecintaLangit said...

fawas mawas yang sangat2 bad boy.. macam2 rasa time baca novel ni.. hehh..

Unknown said...

Ya la Hajar, akhir cerita tu tak puas baca sbb pendek ja.
Kata Syah Shah dia tak mo buat ending melerek hehe
Tapi kalau tengok kat FB dia patutnya panjang lagi cuma banyk yg di potong..huhuhu

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review