Wednesday, June 11, 2014

Bagaikan Puteri

Posted by Hajar at 11:20 PM
   

Tajuk: Bagaikan Puteri
Penulis: Ramlee Awang Murshid
Penerbit:  Alaf 21
Harga: RM19.90
Sabah/ Sarawak: RM 22.90
Halaman:  578 mukasurat
ISBN: 9789831242149

Kalau disebut nama Laksamana Sunan, memang pengetahuan Haryani sifar berbanding jika disebut nama Laksamana Hang Tuah lima bersaudara. Sungguh pun kata mereka Laksamana Sunan itu terkenal di Aceh, Haryani tak peduli. Jadi, tak hairanlah jika mushaf yang diberikan oleh salah seorang teman ayahnya hanya dipandang sepi walaupun bait-bait ayat di dalam mushaf yang ditulis oleh Laksamana Sunan itu seolah-olah ditujukan untuk Haryani.

Namun, sesuatu yang ajaib telah berlaku bila Haryani disahkan koma selepas satu kejadian ragut. Roh Haryani telah mengembara ke penghujung kurun ke-15 dan ditakdirkan pula bertemu dengan Laksamana Sunan (Saifudin) bersama Djailuh yang dalam perjalanan dari Aceh menuju ke Melaka untuk pulang ke kampung halaman Laksamana Sunan di Punggor. (Saya siap google okay, lokasi Kampung Punggor ni. Haha) Dek kerana terbawa-bawa dengan kisah Puteri Gunung Ledang yang pernah ditontonnya, Haryani memperkenalkan dirinya sebagai Gusti Putri Retno Dumilah, puteri Majapahit. Bermula saat itu, Haryani mengikuti pelayaran dan pengembaraan Laksamana Sunan termasuk menentang kuasa si makhluk jahat yang bertuhankan syaitan. Hubungan rapat mereka juga turut menumbuhkan rasa indah dalam jiwa masing-masing walaupun tidak diucapkan.

Sementara di abad ke 21 pula, Dani yang merupakan keturunan daripada susur galur Laksamana Sunan, sedang mengumpul tinggalan sejarah keluarganya. Dani cuba untuk mendapatkan kembali mushaf yang telah diberikan kepada Haryani tetapi dipertemukan dengan musibah yang menimpa Haryani dan keluarganya. Pertama kali bertemu Haryani Dani sudah jatuh hati dan kemudian menyatakan kesudiannya untuk melamar Haryani sekiranya Haryani sembuh. Setelah beberapa hari keadaan Haryani masih tidak berubah dan doktor cuma memberi tempoh seminggu untuk melihat perkembangan Haryani sebelum mengisytiharkan kematian Haryani yang hanya bergantung hidup dengan mesin pernafasan.

Sungguh pun keadaan semakin kritikal bagi jasad Haryani, di dunia sebelah sini kadangkala Haryani terdengar bisikan dan kata-kata semangat yang diucapkan oleh Dani kepadanya.
Dek kerana larut dengan rasa cintanya terhadap Laksamana Sunan, Haryani seperti tak ingin kembali ke tempat asalnya. Bagi Laksamana Sunan pula, ada amanah berat yang harus dipikulnya untuk mengembalikan Haryani ke dunia asalnya. Jadi, macam mana agaknya ikhtiar Laksamana Sunan untuk menghantar Haryani pulang?

Komen saya

1. Kata orang; tak kenal maka tak cinta. Kata saya; bila dah cinta sampai tak boleh lupa. Macam mana tu? Hahaha. Bila dah mula mengenali peribadi Saifudin atau Laksamana Sunan ni barulah saya tahu, kenapa ramai yang jatuh hati dengan Laksamana Sunan. Ketinggian ilmu dan keindahan akhlaknya hampir menandingi keperibadian Rasulullah S.A.W. :) (Laksamana Sunan tak perlukan ayat-ayat manis tahap 'potong kaki' untuk buat pembaca cair meleleh. :P)

2. Watak Laksamana Sunan ni mengajar kita bahawa kalau kita yakin dan bertaqwa dengan kekuasaan Allah, tiada satu pun kuasa jahat yang mampu mengatasi kuasa Allah. Yang penting, sebagai seorang muslim, kita kena ingat dan yakin dengan pegangan kita yang satu itu.

3. Kisah yang dilakarkan oleh penulis ni memang padat. Jangan mimpi nak membaca secara 'lompat kijang' semata-mata nak tahu kesudahan cerita. Memang blur jadinya nanti.

4. Ok dah, nanti saya sambung komen dalam siri kedua pula ya? :D

P/s: Terima kasih Cik Pah. :D

0 comments:

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review