Sunday, October 27, 2013

Titian Cinta - Ridhya Iman

Posted by Hajar at 11:21 PM

Tajuk: Titian Cinta
Penulis: Ridhya Iman
Penerbit: Idea Kreatif Publication
Harga: RM30.00
Sabah/ Sarawak: RM 33.00
Halaman:  841 mukasurat
ISBN: 9789671192542

Kepulangan Rahadatul 'Aisy ('Aisy) setelah empat tahun berkelana di bumi asing bukan setakat membawa segulung ijazah kejayaannya tapi turut pulang dengan nekad untuk menuntut janji yang pernah dilafazkan oleh Umayr Harris (Harris), suami yang banyak melukakan hati 'Aisy.

Angkara fitnah yang ditabur oleh Sofia (bekas tunangan Harris dan juga kawan baik 'Aisy), Harris menghalau 'Aisy umpama kucing kurap. Kesian 'Aisy. Anak dalam kandungannya tak berjaya diselamatkan bila dia terlibat dalam kemalangan. Bertambah malang lagi bila kemalangan itu turut meragut sebahagian kesempurnaannya sebagai seorang wanita. Kekecewaannya membawa 'Aisy merantau jauh ke bumi London.

Sebenarnya kebenaran telah lama terbongkar. Cuma Harris tak berani untuk memunculkan diri di depan 'Aisy bila dinasihatkan oleh Sakeena, sahabat baik 'Aisy. Katanya 'Aisy perlu diberikan ruang setelah lama menderita dan terluka dengan perbuatan Harris.

Kepulangan 'Aisy ke tanah air rupanya telah diketahui Harris. Walau segigih mana pun 'Aisy menolak, Harris sentiasa ada jalan untuk mendekati isterinya. Berkat kesungguhan Harris akhirnya hati 'Aisy yang keras berjaya dilembutkan.  Saya suka bila penulis tak memanjangkan scene tarik tali 'Aisy dan Harris. Tak payah nak cerita panjang bila 'Aisy sendiri sedar di mana kedudukan dia sebagai isteri.    

Namun, kebahagiaan mereka masih banyak liku dan ranjau yang perlu ditempuhi. Kekurangan 'Aisy dijadikan alasan oleh Puan Sri Nora (ibu mertua 'Aisy) untuk menjodohkan Sofia dan Harris. Haish. Nasiblah Harris tu bukannya bodoh nak mengikut telunjuk ibu kesayangannya walaupun Sofia nampaknya belum berputus asa untuk menggoda Harris. Tak cukup dengan itu, Puan Sri Nora mula membuka aib yang disembunyikan 'Aisy daripada pengetahuan keluarganya sehingga menyebabkan kematian ayah 'Aisy. Haila, banyak sungguh halangan untuk mereka mengecap bahagia.

Siapakah sebenarnya dalang di sebalik fitnah yang menimpa 'Aisy? Berjayakah mereka memutuskan titian cinta Harris dan 'Aisy?
 
Komen saya: Satu yang saya suka tentang naskhah ini adalah gaya bahasanya yang tersusun walaupun konfliknya bertimpa-timpa. Susun atur jalan cerita juga digarap dengan baik terutamanya untuk babak flashback. Saya rasa pengikut kisah Harris dan 'Aisy di blog dulu pasti bakal terkejut dengan pengakhir kisah mereka. Ya, tiada yang mustahil dengan keizinanNYA selagi kita tak lupa berdoa dan berusaha. :) Tahniah buat Ridhya Iman atas kelahiran naskhah bercetak sulung ini dan juga atas kejayaan menamatkan pengajian peringkat PHDnya. Phew. Moga dikurniakan lebih banyak ilham untuk kisah-kisah seterusnya. :)

2 comments:

Ridhya Iman said...

wah..terima kasih utk review yg cukup manis ini. Hehehehe.. Glad u like it.

Hajar said...

Ridhya Iman:
Aiseh, saya sangat segan bila penulis sudi menjejakkan kaki ke sini. Terima kasih kembali. :)

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review