Sunday, June 16, 2013

Mencari Jalan Ke Syurga - Hasliza Ismail

Posted by Hajar at 10:25 PM
Tajuk: Mencari Jalan Ke Syurga
Penulis: Hasliza Ismail
Penerbit: Kaki Novel Enterprise
Harga: RM19.00
Sabah/ Sarawak: RM 22.00
Halaman:  536 mukasurat
ISBN: 9789675067457

Kemalangan yang menimpa Dayang Khirana (Khirana) 2 tahun yang lampau bukan sahaja meragut nyawa insan kesayangannya, malah turut meragut ingatan Khirana. Selepas 2 tahun koma, Khirana bangkit sebagai individu yang berbeza akibat amnesia. Hanya Ros Azura, rakan rapat  yang tak pernah berputus asa untuk melihat Khirana sembuh seperti sediakala walaupun mereka pernah bertelagah sebelum kemalangan terjadi.

Rupanya ramai yang menunggu Khirana sedar dari koma, terutamanya ahli keluarga Dato' Shamsul Ariffin (arwah teman lelaki Khirana). Mereka merasakan Khiranalah yang bertanggungjawab memporak-perandakan keluarga mereka bila Khirana mula berhubungan dengan Dato' Shamsul Ariffin yang sudah pun beristeri. Jadi, bila mereka tahu yang Khirana dah sedar dari koma, masing-masing mula menyusun rancangan untuk membalas dendam terhadap Khirana.

Ugutan dan cacian yang terpaksa dihadapi Khirana dengan tabah. Dugaan demi dugaan juga harus ditempuhi oleh Khirana lebih-lebih lagi daripada mereka yang mengenali Khirana yang 'dulu'.

Kemunculan Shahrul Azwan memaksa Khirana untuk berdepan dengan masa silamnya. Dendam dan kebencian Shahrul Azwan membuat Khirana cuba dan berusaha mengingati masa silamnya. Tanpa disedari, perempuan yang dicaci kerana memporak-perandakan keluarganya itulah yang memikat hatinya. Heh. Tak di sangka sikap dan peribadi Khirana yang 'baru' ni mampu memecahkan rasa benci yang sekian lama bertunas dalam diri Shahrul Azwan. Memilih Khirana pasti akan mengundang kebencian keluarganya sedangkan Khirana dah mula bertakhta di hati. Haish, buntunya nak buat pilihan.

Komen saya: Tak sangka pulak Datin Zulaikha tu ada penyakit mental. Kesian arwah suaminya tu. Memang patutlah kalau dia nak tambah 'cawangan' pun bila dapat isteri yang obses dan bermasalah mental macam Datin Zulaikha ni. Kebenciannya pada Khirana memang menggunung tinggi sampai tahap sanggup membunuh. Huh, ngeri! Tahniah buat penulis sebab buku ni sudah pun divisualkan. Tapi saya baca buku ni bukan sebab drama bersiri di televisyen tu ya. Haha. Terpanggil nak baca setelah nampak buku ni terperuk lama dalam almari. Jalan ceritanya agak penuh konflik, cuma tak disampaikan dengan gaya penuh sinetron. :P Jadi saya tak rasa stress dan boleh habiskan bacaan dengan cepat. Phew~ :)

8 comments:

iryanty mahadi said...

akak... boleh x saya cari novel ni dri akak trus.. susah la cri kt kdai buku.. kadang2 sdah hbis

iryanty mahadi said...

akak... boleh x saya cari novel ni dri akak trus.. susah la cri kt kdai buku.. kadang2 sdah hbis

Hajar said...

iryanty mahadi:

Insya Allah boleh. Contact saya thru email ye? Senang sikit nak berurusan. :)

azizah mohdrais said...

Mcm manaa nak dptkan novel nie yer

Hajar said...

Boleh email saya untuk maklumat. :)

iryanty mahadi said...

email akak

Hajar said...

iryanty mahadi:
Allah! Maaf, lambat betul saya reply. Boleh email saya di : reflection2108@gmail.com

Ariffah Mohd Nor said...

Saya suka novel ni..byk kali jgk ulang bace sbb watak menarik dan tema yg agak berbeza..tp drama die x penah tgk..

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review