Saturday, April 21, 2012

Pergilah Lara - Nor Erny Othman

Posted by Hajar at 12:02 PM
Tajuk: Pergilah Lara
Penulis: Nor Erny Othman
Penerbit: Ghostwriter
Harga: RM 19.90
Sabah/ Sarawak: RM -
Halaman: 448 mukasurat
ISBN: 983921697-X

Saya teringatkan novel ni waktu bersembang dengan salah seorang teman semalam. Novel ni salah sebuah novel kegemaran saya. Tapi pelik sebab saya tak rasa tertekan membacanya walaupun plotnya yang agak 'sinetron'. Mungkin sebab perjalanan cerita ni yang agak laju dan tidak meleret-leret.

Kisah tentang Adilah dan adik-adiknya yang dibesarkan dalam kongkongan keluarga, lebih-lebih lagi bapanya. Basir, bapa Adilah lebih mudah termakan cakap-cakap orang luar berbanding ahli keluarga sendiri. Andai ada kesilapan yang dilakukan Adilah dan adik-adiknya sampai ke telinga Basir, alamat mereka bakal dipukul teruk oleh Basir. Disebabkan itu Adilah membesar sebagai remaja yang agak memberontak. Kematian satu-satunya adik lelakinya menyebabkan Adilah dipinggirkan ibu sendiri. Kehadiran Shaharom banyak membantu Adilah dalam pelajaran dan dalam meniti kehidupan harian.

Tamat peperiksaan SPM, Adilah bekerja sementara di Rizz's Book Gallery kepunyaan Faizah. Bertemu pula dgn si Faiz yang suka mencuri bekalan makanannya. Pergaduhan yang kemudiannya menimbulkan perasaan sayang dalam diri Faiz yang dah bosan dengan kerenah girlfriendnya, Farah. Kebetulan masa Faiz dapat tahu Farah curang, ada satu scene dramatik terjadi yang akhirnya mengikat Adilah dan Faiz dalam ikatan pertunangan. Kalau ikutkan Pakcik Basir tu memang nak nikahkan Adilah masa tu juga tapi Faiz pandai berdiplomasi sampai Pakcik Basir setuju untuk tunangkan mereka.  Memang Adilah tak rela, sebab hatinya masih lagi pada Shaharom. Tapi bila dia diundang (secara tak langsung) ke majlis perkahwinan Shaharom, harapannya terus hancur berkecai. Faizlah yang tolong ubati hati Adilah. :)

Adilah pun dah boleh terima Faiz dalam hidupnya sebab terpikat dengan kesabaran Faiz melayani keluarganya. Hubungan pun smooth aje. Konflik antara mereka cuma timbul bila Faizah curiga sebab Adilah rapat dengan Andry. Tapi berjaya ditangani dengan bijak oleh Faiz. Manalah Adilah tak sayang benar dengan Faiz ni? Andry ni sebenarnya peminat setia Adilah sejak zaman sekolah lagi tapi sebab Adilah dah terikat dengan Shaharom dan kemudiannya Faiz, hubungan mereka hanya sekadar kawan rapat. Bila Andry melanjutkan pelajarannya ke luar negara pun, Andry masih setia mengirimkan surat dan poskad buat Adilah. Andry bijak mengawal perasaannya walaupun masih ada perasaan pada Adilah. Cuma bila Adilah dah hampir berkahwin dengan Faiz, Andry membawa diri ke London untuk bekerja. 

Rupanya kebahagiaan yang diharap-harap tu bukan milik Adilah. Hakikat yang Adilah tak boleh berkahwin dengan Faiz benar-benar merobek hati keduanya. Faiz rupa-rupanya abang kandung Adilah yang diserahkan kepada keluarga angkat sejak kecil. Walaupun perit hakikat yang harus diterima, namun akhirnya mereka berbahagia dengan pilihan hidup masing-masing.

Komen saya: Susah dah nak jumpa buku dengan plot rumit yang tak meleret-leret sekarang ni kan? Buku ni memang jadi buku kegemaran saya sebab ia antara buku yang selalu saya ulang baca bila terasa perit dengan kehidupan seharian. At least bila terasa perit, kita tau sebenarnya ada orang yang mengalami dugaan hidup yang lebih hebat daripada kita. :)

2 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Syazana! said...

adilah dengan andry ke last2?

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review