Saturday, April 7, 2012

Dia Segalanya - Sha Ibrahim

Posted by Hajar at 10:14 PM

Tajuk: Dia Segalanya
Penulis: Sha Ibrahim
Penerbit: Kaki Novel Enterprise
Harga: RM 37.00
Sabah/ Sarawak: RM 40.00
Halaman: 1,112 mukasurat
ISBN: 9789675067976

Bagi yang dah agak 'cemuih' dengan kisah-kisah cinta 'terlebih gula' saya rasa buku ini adalah salah satu alternatif bagi bahan bacaan anda. Berbanding buku pertama karya penulis ini, saya lebih gemarkan karya keduanya ini sebab kisah yang dipaparkan adalah lebih kepada kisah kekeluargaan. Karya pertama Sha Ibrahim yang bertajuk Biarkan Ia Berlalu tu bukannya tak menarik, cuma saya kurang gemarkan adegan-adegan 'lepas laku' yang dipaparkan dalam tu.

Dia Segalanya ni membawa kita menelusuri kisah kehidupan Suraya yang dibesarkan dalam keluarga Datuk Rashid dan Datin Rafidah bersama-sama dengan dua orang abang kembar, Faizal dan Faizul. Walaupun cuma anak angkat, Suraya dilayan seperti anak sendiri dan yang paling penting Datuk Rashid memang tak suka bila ada orang ungkit kedudukan dan asal usul Suraya dalam keluarganya. Suraya dah di cop sebagai 'anak bongsu kesayangan' keluarga.

Dari awal, memang Faizul tak berapa rapat dengan Suraya berbanding Faizal. Rupanya perasaan yang wujud pada Faizul bukanlah perasaan seorang abang kepada seorang adik, tapi perasaan kasihnya pada Suraya tu lebih daripada tu. Yelah, diorang bukan adik beradik kandung pun. Tapi perasaan tu disimpan jauh di sudut hatinya. Hanya datuk dan kawan rapatnya yang bernama Deraman je yang tau apa perasaannya yang sebenar pada Suraya. Bukan apa, kalau luahkan pun memang sah-sahla kena tentang habis-habisan dek keluarganya. Jadi, jalan paling selamat adalah menjauhkan diri daripada Suraya.

Suraya pun pelik kenapa hubungan dia dengan Faizul tak boleh serapat hubungannya dengan Faizal. Bila ditanya, barulah kebenaran terbongkar. Niat Faizul berterus terang tentang kedudukan Suraya dalam keluarga mereka tu bukan semata-mata nak sakitkan hati Suraya, tapi lebih kepada nak menafikan perasaan sendiri. Sebab, bila Suraya marahkan Faizul, automatik Suraya akan jauhkan diri daripada Faizul kan?

Selepas lima tahun Faizul menyambung pengajian di UK, dia pulang untuk berkhidmat di syarikat keluarganya. Masa ni hubungan Faizul dan Suraya dah agak baik walaupun banyak jugalah dugaan yang dok melintang dalam hubungan baik diorang ni. Faizul pun dah mula memperbaiki cara hidupnya yang liar kepada gaya hidup yang lebih baik atas nasihat dan bimbingan Suraya. Masing-masing pun dah mula menyedari bibit-bibit perasaan yang dah bercambah antara mereka tu.

Malang menimpa bila Suraya disahkan menghidapi leukimia. Dalam keadaan kesihatan yang tak berapa menentu tu, Suraya seboleh mungkin merahsiakan penyakit tu daripada pengetahuan keluarganya. Bila penyakitnya disahkan sudah agak kritikal, dia juga berusaha untuk buat Faizul berputus asa dengan perasaan mereka. Kira dahsyat juga syarat Faizul masa diorang bertelagah tu. Bila Suraya menghilangkan diri barulah terbongkar penyakit yang dihidapi oleh Suraya tu.

Masa ni saya geram dengan Faizul, sebab boleh nak pertahankan ego lagi bila penyakit Suraya dah terbongkar . Haih.

Dah akhir-akhir ni memang sedih, tapi jangan bimbang pengakhirannya tetap 'happy ending'.

Komen saya: Tajuk cerita ni sebenarnya nak gambarkan yang Suraya tu adalah segalanya pada Faizul. Tapi macam tak sesuai je sebab di akhir cerita Suraya dok asyik ingatkan Faizul, jangan letakkan cintanya pada Suraya melebihi cintanya pada Allah. So, dah jadi macam pelik pulak. Hoho. Tapi overall ceritanya tak membosankan. :)

4 comments:

mizz acu said...

Ai like!

Hajar said...

thanks Acu! :)

Puteri Fhara Ryan said...

sy ske sngt dgn nvl Dia Segalanya..cte 2 mmg sdh...smpai kn sy ngis ble bc cte 2...dn sy dpt smngt tok sy hdup...sy ingt,sy la yg pling truk..tp ade org len lgi trk n trpkse betrung nyawe...btl kte org..dgn ushe n smngt...insyaAllah,Allah akn bntu kte...kte x sngke kn....??dgn hrpan kte kne trus kn hdup..cte 2 lbh krng cte khdpan sy...cme pnykt sy len drpd cte nyl 2...tp ade kne mngene dgn cnte....wlu ape pn sy mmg ske nvl 2...bg sy nvl dia segalanya la yg pling best...sy kgum dgn pnulis nvl 2... i like sha ibrahim :*

Hajar said...

Puteri Fhara Ryan:
Speechless. Saya doakan semoga awak tabah dan kuat menghadapi dugaan hidup. May Allah bless you. Amin! :)

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review