Thursday, April 19, 2012

Mahar Setulus Hati - Ayu Emelda

Posted by Hajar at 8:46 PM

Tajuk: Mahar Setulus Hati
Penulis: Ayu Emelda
Penerbit: Alaf 21
Harga: RM 21.00
Sabah/ Sarawak: RM 24.00
Halaman: 514 mukasurat
ISBN: 9789831247402

Kisah tentang kahwin paksa? Oh, mungkin paksaan tu hanya daripada sudut padangan Chempaka Harlina (Harlina). Tapi bukannya pada Emir Nazreen (Emir). Walaupun ramai yang menentang hasrat Emir untuk memperisterikan Harlina, Emir tekad dengan keputusannya itu. Yelah, bandingkan Harlina yang 'rebellious' tu dengan Emir yang hampir sempurna sebagai lelaki yang didambakan. Memang umpama langit dan bumi jadinya. Pada Harlina, Emir bersetuju memperisterikannya hanya kerana mahu membalas budi baik keluarga terutamanya Tan Sri Kamarul, ayah Harlina. Bagi Emir pula, perkahwinan mereka bukan kerana membalas budi, tapi lebih kepada ingin memperbaiki cara hidup Harlina.

Memang cabaran buat Emir lepas berkahwin dengan Harlina bila si isteri masih tetap dengan perangai dan cara hidupnya sebelum berkahwin. Ditambah pula dengan perangai kasar yang ditunjukkan Harlina lepas mereka berkahwin. Memang tabiklah dengan Emir ni. Alhamdulillah cahaya keinsafan tu timbul juga selepas kawan-kawan Harlina ni ditimpa musibah. Kehadiran anak dalam kandungan Harlina juga membantu mereka memperbaiki hubungan.

Namun, bahagia yang mereka kecapi berkecai juga. Keluarga Emir yang datang bertandang membawa kedukaan bila Harlina asyik makan hati je dengan kelancangan mulut adik iparnya, Zetty. Jadi bila Harlina terlampau tertekan, dia bertindak menghalau ibu mertua dan adik-adik iparnya dari rumahnya semasa ketiadaan Emir. Emir sangat kesal dengan tindakan Harlina sebab dia rasa dia gagal mendidik Harlina untuk jadi lebih baik. Jadi dia bertindak menjauhkan diri sebab tak dapat memaafkan kesalahan yang dah dilakukan oleh Harlina tu.

Sikap dingin Emir selepas kemalangan yang hampir meragut nyawanya juga hampir-hampir menyebabkan Harlina berputus asa. Namun, sokongan dari keluarga dan anak dalam kandungannya membuatkan Harlina kuat menghadapi kerenah Emir. Lalu bagaimana penyudahnya hubungan mereka ini?

Pengakhiran yang simple, tapi macam masih ada persoalan yang tergantung di situ.

Komen saya: Kisah yang simple, banyak pengajaran untuk suami / isteri atau bakal suami / bakal isteri. Menariknya di setiap halaman pertama bab, ada petikan daripada Al-Quran dan Hadith yang boleh kita jadikan panduan. Cuma cetakan pertama yang saya beli ni banyak sangat typo dan kelemahan dari sudut editing. Mungkin boleh diperbaiki untuk cetakan akan datang. :)

1 comments:

mufid said...

Mintak hubungi kami

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review