Friday, April 27, 2012

Maaf Jika Aku Tak Sempurna - Acik Lana

Posted by Hajar at 9:51 PM
Tajuk: Maaf Jika Aku Tak Sempurna (MJATS)
Penulis: Acik Lana
Penerbit: Kaki Novel Enterprise
Harga: RM34.00
Sabah/ Sarawak: RM 37.00
Halaman:  947 mukasurat
ISBN: 9789675067983

Ini lagi satu karya yang saya rasa ramai yang suka sebab ia bertemakan kahwin paksa err, kahwin sebab wasiat untuk istilah lebih tepatnya dan juga sebab banyak adegan yang 'manis bergula' di dalamnya. :)

Karya kedua Acik Lana ni membawa kita ke dalam dunia seorang Melina yang pada awalnya digambarkan seorang yang agak liar dan memberontak. Kemudian ditemukan pula dengan Luqman, si bodyguard merangkap driver yang diupah oleh bapa Melina, Datuk Zakri untuk mengawasi pergerakan Melina. Luqman memang jadi mangsa cemuhan Melina ajelah masa ni. Tapi sebab dah diamanahkan, maka terpaksalah Luqman bersabar dengan segala kata-kata Melina yang kasar tu.

Kemudian bila Datuk Zakri meninggal dunia dan mewasiatkan supaya Luqman dan Melina berkahwin, memang jadi cabaranlah untuk mereka untuk adapt dalam perkahwinan tanpa rela ni. Alah, tipikallah. Dah boleh agak kan? Berawal dari benci kemudian dok berkasih sayang. Yang buatkan tebal buku ni sebab part ni je kot?

Biasalah, orang kata mana ada bahtera yang tak dilambung ombak?  Rumahtangga siapa yang tak dilanda badai? Macam tu juga dengan rumahtangga mereka berdua ni. Kebahagiaan yang dikecapi bagaikan diragut sekelip mata bila Luqman ditangkap berkhalwat dalam keadaan mengaibkan dengan Sarah (kawan sekampung yang memang ada perasaan pada Luqman). Haish. Kesian Luqman. Eh eh?

Melina yang kecewa bila dapat tahu Luqman bakal berkahwin dengan Sarah membawa diri ke Melbourne untuk mengubati hatinya. Bagaimana pengakhirannya kisah mereka ni?

Buku ni pun rasanya tak sesuai untuk bacaan adik-adik yang masih bersekolah. Banyak sangat scene yang saya rasa tak berapa manis untuk tatapan adik-adik remaja. Memang boleh kata manusia dikurniakan akal untuk fikir apa yang baik dan buruk tapi tak salahkan kita sebagai orang yang lebih dewasa memantau bahan bacaan adik-adik atau anak-anak dibawah umur tu? :)

Komen saya: Sejujurnya saya lebih sukakan Aku Bukan Mistress (ABM) berbanding MJATS ini. Walaupun ABM tu mengetengahkan isu yang lebih berat, saya rasa kisah dan penyampaiannya lebih berkesan berbanding MJATS. Oh lagi satu, dalam MJATS ni ada juga perkara atau info yang sepatutnya penulis kena ambil berat dan buat sedikit penyelidikan sebelum menulis. Salah satunya tentang ibu mengandung yang menaiki penerbangan. Mungkin ada yang akan kata hal ni perkara remeh, cuma rasanya tak salah kalau pembaca diberi info yang sebenar untuk mengelakkan kekeliruan. Boleh rujuk sini untuk info berkaitan ini. :)

Tabik untuk Acik Lana sebab susunan ayat yang agak teratur untuk naskhah ini. Tahniah! :)

3 comments:

zm said...

ala saya mesti xleh baca, saya adik- adik lgi, kak hajar hikhikhik i miss u

mizz acu said...

Uiks.. Cmne luq tu bley kna tangkap ngn sarah? Terrr ke ape? Bkn ke sarah tu jenis stok budak baikk ker..

Hajar said...

zm:

adik ke? *angkat kening*

so sweet of you. Miss you too. :)

mizz acu:
kena pedajal dek zieta. sebab xmo tanggung malu, mak ayah sarah + luq pakat2 kawenkan depa. tu pun kejap je. :)

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review