Wednesday, April 11, 2012

Lukisan Jiwa - Mardihah Adam

Posted by Hajar at 7:54 PM

Tajuk: Lukisan Jiwa
Penulis: Mardihah Adam
Penerbit: PTS Litera Utama Sdn. Bhd.
Harga: RM 17.00
Sabah/ Sarawak: RM 19.00
Halaman: 381 mukasurat
ISBN: 9789833892495

Bagi mereka yang mengikuti kisah Yang Terindah di blog penulis, buku ini adalah kisah tentang perjalanan hidup Nur Cahaya (Cahaya) sebelum dan sesudah berkahwin dengan arwah Shafi'e.

Cahaya dibesarkan oleh Makcik Anida, iaitu ibu tirinya setelah kematian ibu kandungnya. Seperti yang kita tahu fakta tipikal tentang ibu tiri, pastinya anak tiri akan jadi mangsa penderaan si ibu tiri. Begitu juga yang terjadi kepada Cahaya. Memang kesian dengan Cahaya ni. Ayahnya sibuk mencari rezeki, si ibu tiri pulak sibuk menghabiskan duit ayahnya. Terpaksalah Cahaya mencari alternatif untuk perbelanjaan perubatan datuknya, iaitu dengan melukis.

Pertemuan demi pertemuan secara tak sengaja dengan seorang lelaki misteri dalam tren setiap kali keluar melukis selepas balik sekolah membuatkan Cahaya tertanya-tanya siapa gerangannya lelaki tu. Dah macam stalker dah gaya Shafi'e tu. Bila dah kenal, rupanya Shafi'e kata dia memang selalu perhatikan Cahaya. Dia banyak bantu Cahaya secara diam-diam dengan membeli lukisan Cahaya.

Kemuncak penderitaan Cahaya dengan Makcik Anida ialah bila Cahaya dipukul teruk bila dia melabelkan adik tirinya, Sofea dengan gelaran bohsia. Memang bohsia pun si Sofea tu. Pergaulan bebas sangat, tapi Makcik Anida mestilah tak percaya kan? Malangnya ayah Cahaya yang ditahan polis atas tuduhan mendera dan jadi pengedar dadah gara-gara dadah yang dijumpai dalam lori yang dipandunya. Datuknya pun dihalau keluar dari rumah tu. Dahla datuknya tu hilang pengelihatan. Memang kejam la Makcik Anida tu.

Keluar hospital memang Cahaya terus hilang puncalah. Masa inilah Shafi'e memainkan peranan, memujuk Cahaya dan memberi tempat perlindungan untuk Cahaya buat sementara. Disebabkan Shafi'e rasa tak elok dia dok keluar masuk rumah yang ditumpangi Cahaya tu, Shafi'e nekad melamar Cahaya untuk jadi isteri. Tapi biasalah, Cahaya ni kan muda lagi. SPM pun tak lepas lagi. Manalah nak fikir hal nikah kahwin tu semua. Bila Cahaya kena culik dan dipukul lagi sekali oleh Makcik Anida (kali ni sebab Cahaya tak mahu serahkan hak milik rumah dan tanah yang didiami mereka tu) sampai warded, Shafie nekad untuk minta izin ayah Cahaya di penjara untuk menikahi Cahaya.

Lepas kahwin pula, dugaannya lain. Yang pastinya Datin Suriani, ibu Shafi'e memang menentang habis-habisan perkahwinan mereka ni sampai sanggup halau Shafi'e dari rumah. Namun, satu dugaan yang paling mencabar bagi Cahaya adalah bila Shafi'e disahkan ada tumor otak dan dijangka hidup selama beberapa bulan sahaja. Bagaimana agaknya Cahaya menghadapi semua dugaan ini?

Satu yang kita perlu ingat walau seteruk mana pun dugaan yang kita tempuh, Allah takkan biarkan kita bersendirian. Jangan mudah berputus asa dengan dugaan. Banyak panduan yang boleh kita rujuk bila kita rasa buntu. Allah tak turunkan Al-Quran tu dengan sia-sia. Carilah dan galilah apa yang tersembunyi dalam tu. :)

Komen saya: Buku ni banyak mengajar saya erti tabah bila musibah melanda kehidupan kita. Ada input positif, cuma oleh kerana ini karya pertama penulis adalah nampak sedikit kekurangan yang boleh diperbaiki untuk karya-karya yang akan datang, insya Allah. :)

0 comments:

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review