Wednesday, April 4, 2012

Wasilah Cinta Weera - Rose Harissa

Posted by Hajar at 10:10 PM


Tajuk: Wasilah Cinta Weera
Penulis: Rose Harissa
Penerbit: PTS Litera Utama Sdn. Bhd.
Harga: RM 20.00
Sabah/ Sarawak: RM 23.00
Halaman: 607 mukasurat
ISBN: 9789833892709

Ini sebuah kisah cinta. Tapi definisi cinta di sini memang dari perspektif yang lebih luas. Bukan sekadar cinta antara lelaki dan wanita, tapi lebih kepada rasa cinta sesama manusia secara umumnya. Memang kalau kita lihat dari sudut pandangan 'biasa' kita akan rasa hubungan antara Ray dan Weera tu memang ada 'sesuatu'. Tapi, jika dilihat dari sudut ukhuwwah dan apa yang dipraktikkan dari zaman Rasulullah s.a.w dan sahabat-sahabat baginda, rasa cinta yang dipamerkan antara Ray dan Weera itu bukanlah sesuatu yang menyalahi etika perhubungan antara manusia pun. :)

Bacalah kisah ini dengan mata hati dan anda pasti akan terkesan dengan setiap mesej yang disampaikan dalam naskhah ini.

Jujurnya saya banyak mengalirkan air mata ketika membaca kisah ini. Lebih-lebih lagi bila Ray disahkan menghidapi penyakit neuron motor. Sebak dan insaf bila memikirkan betapa mudahnya DIA menarik balik segala nikmat yang diberikan dengan sekelip mata. Dugaan demi dugaan menimpa dan Ray sangat tabah menerima semua dugaan itu. Subhanallah. Memang benarlah, semakin kita nak mendekatkan diri kepadaNYA, semakin banyak ujian yang bakal dihadapkan kepada kita. Mampu ke kita menghadapi sekiranya diduga sebegitu? Wallahu'alam.

Wasilah Cinta Weera mengisahkan Tajul Aweera (Weera) yang dapat petunjuk untuk berkahwin dengan Sari Ayu (Ayu) sebab Firdaus, tunang Ayu dah berkahwin dengan Jasnita, bekas teman wanita Weera. Yang hampehnya, Firdaus dok canangkan pada semua orang yang Weera merampas tunangnya.

Selepas berkahwin dengan Weera, Ayu dibawa masuk dalam kehidupan Ray dan Weera. Kalau nak kata Ayu tak ada rasa curiga tu memang bohonglah kan? Banyak kali juga Ayu tewas dalam melawan hasutan syaitan bila nampak kemesraan Ray dan Weera. Bertambah lagi curiga bila Firdaus juga sibuk mencucuk jarum, menabur fitnah untuk menghancurkan rumahtangga Ayu dan Weera. Namun berkat kesabaran Weera mendidik Ayu untuk menerima 'bentuk' hubungan baik antara Ray dan Weera dan juga campur tangan ibu bapa Ayu, akhirnya Ayu dapat juga menyesuaikan diri dalam hubungan erat itu. Siap rela nak tolong jagakan Ray masa Ray jatuh sakit :)

Ray ni sebenarnya penyelamat Weera bila Weera teruk kena belasah dengan ayahnya. Lepas tu Raylah yang Weera anggap saudara terdekat dan banyak mendidik Weera menjadi seorang yang berperibadi mulia. Jadi Weera memang sangat hormatkan Ray macam abang dan ayahnya. Hubungan rapat mereka yang bersandarkan ukhuwwah tu selalu disalah tafsir hanya kerana mereka tak berpenampilan ala-ala 'pakcik tabligh'. Itulah pemikiran tipikal masyarakat kan? :)

Dan itulah juga yang jadi modal untuk Firdaus menabur fitnah merata-rata. Nauzubillahiminzalik.

Saya sangat berpuas hati dengan pengakhiran Firdaus. Buat jahat memang balasannya setimpal. :)

Oh ya, sebelum terlupa. Buku ni walaupun tiada adegan romantik 'terlebih gula' tapi banyak adegan 'nakal' antara Weera dan Ayu yang tak sesuai dibaca oleh adik-adik yang masih bersekolah. Jadi, jangan sepah-sepahkan buku ya? ;)


Komen saya: Sebuah buku yang patut dimiliki. Banyak pengajaran dan input positif yang dapat dikutip dalam buku ini. Tahniah kak Rose untuk naskhah ini. Saya pun dah jatuh cinta dengan buku-buku PTS ni. :)

2 comments:

Ezatul said...

Wahhh~ Saya check dekat mana2, memang dah tak jual dah. Sedihnya :( Akak tak nak jual ke? Sebenarnya saya teringin nak baca :)

Hajar said...

Ezatul:

Maaf, saya memang tak bercadang nak jual buku ni. Mungkin boleh cuba cari di perpustakaan kalau nak baca. :)

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review