Tuesday, July 29, 2014

Terima Kasih Kekasih

Posted by Hajar at 11:27 AM

Tajuk: Terima Kasih Kekasih
Penulis: Norhayati Berahim
Penerbit: NB Kara Sdn. Bhd.
Harga: RM 23.00
Sabah/ Sarawak: RM -
Halaman: 619 mukasurat
ISBN: 9789834311704

Selepas beberapa bulan bertunang dengan Amna, Imlan mula menunjukkan perubahan. Alasannya, kesibukan Amna sebagai doktor forensik membuat dia rasa terabai. Zawani, teman wanita terbarunya lebih pandai melayani kehendaknya. Walhal selama bertahun-tahun berkawan rapat dengan Amna, tak pernah pula dipersoalkan kerjaya yang dah sebati dengan minat Amna tu. Heh. Tipikal lelaki. Bila dah buat salah, seboleh mungkin tak mahu beban kesalahan diletakkan atas bahunya sendiri. Nak juga salahkan orang lain.

Amna yang polos tak pernah mengesyaki yang Imlan sudah pun berpaling. Dia fikir Imlan tiada masa untuknya. Sehinggalah dia bertemu dengan bukti kecurangan Imlan. Nak sembunyi macam mana lagi bila Amna sendiri terserempak dengan pasangan yang kononnya bahagia tu? Walaupun hatinya terguris, Amna tidak mahu mengambil tindakan terburu-buru. Dia masih memikirkan hubungan baiknya dengan emak Imlan yang dibina dengan susah payah. Jadi, Amna menunggu masa yang sesuai untuk berbincang dengan Imlan tentang pertunangan mereka. Namun, bagi Imlan pula, kerana tak mahu kecewakan ibunya yang terlampau sayangkan Amna, dia mahu Amna yang memutuskan pertunangan itu. Heh.

Sungguh pun Amna dikelilingi oleh ahli keluarga dan kawan-kawan yang sentiasa menyokong setiap apa yang dilakukannya, Amna masih tidak punyai keberanian untuk berterus terang tentang pertunangannya dengan Imlan. Hanya selepas pemergian adik dan kemudiannya kawan baiknya, Amy, barulah Amna berani berterus terang dengan kedua ibu bapanya. Itu pun Imlan masih tak mahu mengaku kesilapannya. Hish, geram betul!

Mujurlah ada Chyril (tetiba terbayang Cyril Takayama, American-Japanese magician tu. Haha. :P), rakan kongsi Imlan yang juga bekas teman lelaki Amy. Chyril banyak membantu Amna berdepan dengan masalah Imlan. Sudah dinasihati Imlan tentang Zawani tetapi sia-sia. Imlan seolah dibutakan oleh cintanya terhadap Zawani. Lama kelamaan hubungan Chyril dan Amna yang bertambah rapat, lebih-lebih lagi lepas kematian Amy. Kata-kata semangat yang dihulurkan Amna buat Chyril banyak berfikir tentang kehidupan sekaligus memberi hidayah buat Chyril untuk memeluk Islam. Subhanallah.


Komen saya:

1. Saya ambil masa untuk menyudahkan pembacaan hingga mencecah 2 minggu kerana kekangan masa di bulan Ramadan. *mental note: bulan puasa tak payah berangan nak baca novel sangat sebenarnya. :P

2. Kisah ni pun mudah je sebenarnya. Tapi penulis tak pernah gagal tampilkan kekuatan dan ketabahan wanita sekalipun watak sebaik Amna tu sebenarnya berkali-kali dikecewakan oleh lelaki yang digelar tunangan.

3. Tak lupa, watak lelaki hampeh yang buat kita nak rasa luku berkali-kali. Tapi saya puas hati sebab akhirnya Imlan terima pengajaran atas kecurangannya. Heh. Itu namanya yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran. Lepas tu ada hati nak aniaya Amna dengan Chyril pulak .

4. Geram dengan Zawani. Memang tipikal watak 'orang ketiga' yang tak sedar diri. Boleh pulak dia serang Amna sebab tak putuskan pertunangan dengan Imlan. Kelakar. Tolonglah jangan malukan kaum sejenis dengan perangai macam ni okay? Ops, terlebih sudah. :P

5 Kehadiran watak Chyril tu umpama penyejuk. Lebih-lebih lagi bila dia terima hidayah selepas berkawan rapat dengan Amna. Kemudian bertemu jodoh pula dengan Amna. Itulah hikmah bersabar sebenarnya. Di setiap kepahitan tu ada tersembunyi manisnya. :)

0 comments:

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review