Wednesday, July 30, 2014

Semusim Di Divonne

Posted by Hajar at 9:38 PM


Tajuk: Semusim Di Divonne
Penulis: Ika Madera
Penerbit: Jemari Seni Sdn. Bhd.
Harga: RM 19.00
Sabah/ Sarawak: RM 22.00
Halaman:  391 mukasurat
ISBN: 9789670508658

Hanya berada selama semusim di Divonne Mira mengenali :

1. Marc Francois (baca: Fran-suah), lelaki yang digelarnya hantu mi suah kerana Marc suka sangat muncul secara tiba-tiba.

2. Suasana dan permandangan indah sekitar Divonne.

3. Lelaki warga emas yang duduk menyendiri di bangku yang ditemui Mira dalam perjalanannya ke pekan. Rupanya lelaki tersebut adalah datuk Marc.

4. Sisi lain keluarga Aliah dan Jeremy. Selama ini Mira sangka kakak dan abang iparnya sudah jauh meninggalkan agama. Rupanya, selepas kehamilan Aliah, mereka berdua berdikit-dikit belajar dan berusaha kembali ke landasan yang benar. Mereka sedar dan mahu menjadi ibu dan bapa yang terbaik buat anak mereka. Dan, individu yang banyak membantu mereka kembali ke jalan lurus itu adalah Marc. Mengejutkan, bukan?

Ingat tu, jangan mudah sangat berprasangka. Tak tahu, tanya. Jangan suka hati nak buat assumptions.

Bagi Marc pula, kedatangan Mira ke Divonne memang dinantikan semenjak dia terpandangkan foto Mira di kediaman Jeremy dan Aliah. Katanya, dia jatuh hati dengan senyuman Mira dalam foto itu. Jadi, bila Mira tiba ke Divonne, memang Marc tak melepaskan peluang untuk beramah mesra (sambil cucuk jarum. Haha) dengan Mira. Cuma itulah, mungkin perbezaan budaya (atau mungkin terlampau excited) buatkan Marc ni suka muncul secara mengejut laksana hantu. :D Suka sangat mengusik Mira sehingga berjaya buat Mira melancarkan konfrontasi disebabkan provokasi berunsur keagamaannya terhadap Mira. Haish. Bila mereka sudah berdamai, Mira pula sudah mahu pulang ke Singapura dan mahu berkahwin dengan pilihan hatinya. Jadi, macam mana dengan Marc? :'(

Komen saya:

Suka kisah ni sebab:

1. Ringkas dan tak memeningkan kepala dengan macam-macam konflik. Memang bacaan santailah senang cerita. :D

2. Suasana di sekitar Divonne yang digambarkan oleh penulis. Boleh bayangkan sendiri sebab saya sendiri bekerja di kawasan yang menghijau macam tu. (Syukur Alhamdulillah dapat tengok pemandangan hijau hampir setiap hari. :D) Cuma takde lembu je dekat kawasan tempat kerja saya tu. Haha.

3. Ada peringatan dan teguran yang diselitkan. Terutamanya tentang berprasangka. Ehem!

4. Family bonding antara Mira dan Aliah. Mereka hanya dua beradik dan mereka sedar yang mereka sentiasa ada untuk menyokong antara satu sama lain.

5. Ada watak macam Marc. Eh? Haha.

Buat yang rindukan Wawa dan Encik Abu, mereka sekeluarga juga ada terselit dalam kisah ini. Hehe. Hannah pun dah besar nampaknya. Encik Abu pun dah nak terima menantu tak lama lagi agaknya. :D

Tahniah dan terima kasih Kak Ika untuk cerita yang simple dan manis ni. ;)

0 comments:

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review