Thursday, July 31, 2014

Bercakap Dengan Jun

Posted by Hajar at 6:22 PM

Tajuk: Bercakap Dengan Jun
Penulis: Hasrul Rizwan
Penerbit: Dubook Press
Harga: RM 20.00
Sabah/ Sarawak: -
Halaman: 184 mukasurat
ISBN: 9789671209462

Bila baca tajuk, bunyinya memang macam buku misteri Tamar Jalis yang pernah disebut-sebut suatu ketika dulu. :) Namun, bila dibaca isinya ternyata sangat jauh dengan kisah misteri. Bukunya memang nipis dan kisahnya mudah tapi penuh pengisian kasih sayang dan sindiran buat masyarakat.

Junaidi Bin Banin, atau lebih selesa dipanggil Jun. Seorang pencopet bertaraf profesional. Siapa pun tak menyangka penampilan kemasnya setiap hari itu cuma bekerja sebagai pencopet. Hidup di kawasan perumahan terbengkalai bertemankan Saigon, seekor anjing yang setia. Putaran hidupnya statik, dari pagi hingga ke malam. Pengulangan putaran yang sama setiap hari hanya untuk mencari sesuap nasi bagi meneruskan hidup.

Namun, putaran hidupnya berubah 180 darjah selepas kehadiran si keletah yang bernama Ranum.

Benar, Jun hanyalah seorang pencopet. Tapi naluri kemanusiaannya masih tinggi untuk membiarkan seorang anak kecil dibiar kelaparan setelah ditinggalkan oleh ibu yang tidak bertanggungjawab. Beruntungnya Ranum dikurniakan seorang babah yang penuh kasih sayang begini.

Kisahnya memang mudah. Tapi 'rasa' yang tertinggal selepas menutup buku ini yang buat saya tersedu sendiri. Hakikat nilai kasih sayang sebenar memang tak ternilai dengan wang ringgit. :'(

Tahniah buat penulis atas perkongsian 'rasa' ini. Terima kasih untuk Mai yang meminjamkan naskhah ini. :)

0 comments:

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review