Sunday, August 3, 2014

Kerana Aya Sofya

Posted by Hajar at 8:35 PM

Tajuk: Kerana Aya Sofya
Penulis: April Snow
Penerbit: Penerbitan Kaki Novel Sdn. Bhd.
Harga: RM26.00
Sabah/ Sarawak: RM 29.00
Halaman:  716 mukasurat
ISBN: 9789670448589


Kerana si cilik yang bernama Aya Sofya (Sofi), dunia Fahratul Laila (Laila) berubah 100%. Banyak yang dikorbankannya semata untuk si kecil yang tidak berdosa itu. Demi memegang janji untuk melindungi aib seorang yang pernah bergelar sahabat, Laila dibuang keluarga dan pertunangannya juga putus di pertengahan jalan. Kata Tengku Huzair (Huzair), Laila bukan perempuan yang baik untuk dirinya yang kononnya daripada keturunan baik-baik. Ya, mungkin silap Laila tidak berterus terang, tapi lelaki matang sepatutnya tidak akan bertindak terburu-buru. Period!

Setelah 5 tahun, Aliyana datang kembali menuntut haknya terhadap Sofi. Zahwan Wazif (Wazif) telah diamanahkan sebagai peguam bagi pihaknya untuk menuntut Sofi daripada Laila. Walaupun kecewa dengan tindakan Aliyana yang memungkiri janji, Laila akhirnya beralah untuk serahkan hak penjagaan Sofi kepada Aliyana. Namun, kuasa Allah melebihi segalanya. Sofi kemalangan dan menemui ajalnya pada hari yang sepatutnya diserahkan kepada Aliyana. Kesedihan dan kekecewaan membuat Laila membawa dirinya jauh daripada insan-insan di sekelilingnya.

Rasa bersalah yang menghantui diri selepas pemergian Sofi membuatkan Wazif mencari Laila untuk memohon kemaafan. Lebih-lebih lagi bila tau kebenaran tentang Sofi daripada Aliyana dan Fakhrul. Lama tau Wazif cari Laila. Selepas hampir lima tahun baru pencariannya berakhir bila kebetulan Laila menghantar hadiah ke pejabatnya. Maka bermulalah misi melembutkan hati Laila yang dah lama terluka parah tu. Siapa yang tak cair dengan watak Wazif ni memang salute lah. Haha. Sebab dialah orangnya yang banyak membantu Laila menerima hakikat kehilangan Sofi sekaligus menyedarkan Laila bahawa itu hanyalah sebagai salah satu ujian Allah buat hamba-hambaNYA. :)

Bila hati Laila dah mula memaafkan dan menerima Wazif sebagai bakal teman hidupnya, Laila dikejutkan dengan berita pemergian walidnya dan juga hubungan pertunangannya dengan Huzair yang terjalin kembali atas kehendak arwah walid Laila. Jadi, bagaimana pula dengan rancangan perkahwinannya dengan Wazif?

Komen saya:

Suka karya ni sebab:

1. Penulis jarang recycle plot cerita dan background untuk pelakunya. Contohnya dalam kisah ni kita didedahkan dengan kerjaya Wazif sebagai peguam dan kerjaya Laila sebagai seorang pengurus pusat jualan kraftangan. Jadi, kalau cerita klise sekali pun, pembaca tak jemu dihidangkan dengan pengulangan plot dan background pelaku / cerita yang lebih kurang sama. :)

2. Gambaran watak Laila yang kuat berdepan dengan ujian walaupun disisihkan oleh ahli keluarga terdekatnya. Cuma, bila kelukaan dan kekecewaan tu disimpan lama, ia jadi dendam yang membara dalam diam. Mujurlah dipertemukan dengan Wazif yang bisa membikin hati jadi cair tu. ;)

3. Watak Zahwan Wazif yang sangat gentleman dan manis (tanpa gula tambahan). Tak malu untuk merendahkan ego untuk minta maaf atas kekhilafannya terhadap Laila. Lepas tu tengok pula macam mana dia layan emak dia. Jadi, boleh nampak kan mana datangnya sikap gentlemannya tu?

4. Family bonding yang ditonjolkan dalam kisah ini. Baik Laila mahu pun Wazif, keduanya mempunyai hubungan erat dengan kedua ibu bapa mereka. Cuma Laila pernah disisihkan keluarga disebabkan kehadiran si comel Aya Sofya.

5. Semangat setiakawan yang kuat antara Laila dan Ain. Ain tak pernah tinggalkan Laila bila Laila terpaksa berdepan dengan fasa kesukaran dalam hidupnya sampai kekadang terlupakan hal sendiri. :)

Tahniah Kak Kucc untuk Kerana Aya Sofya. Worth to readmeskipun saya dah habis baca versi blog dulu. :) Err, lepas ni giliran siapa pula agaknya eh?

3 comments:

ALONG NANI said...

Zahwan Wazif
Watak dia takkan say a lupa

Zura Rahman Novelis said...

Salam hajar. Saya selalu datang sini tapi tak pernah tinggalkan pesanan rasanya. Saya suka dengan cara awak komen sesuatu buku. And i love the background too. So sweet.

Hajar said...

Along Nani:

Wazif sweet kannn? Hihi.

Zura Rahman Novelis:

W'salam dan terima kasih. Moga terus menulis. :)

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review