Sunday, August 10, 2014

Dia...Kekasih Hati

Posted by Hajar at 11:22 PM


Tajuk:  Dia...Kekasih Hati
Penulis: Sarnia Yahya
Penerbit: Idea Kreatif Publication
Harga: RM24.00
Sabah/ Sarawak: RM 27.00
Halaman:  585 mukasurat
ISBN: 9789671226797


Cerita ni mudah je. Cuma tekankan 1 isu. Kisah suami isteri yang mahukan zuriat hasil perkahwinan mereka. Khalisha (Lisa) dan Haikal Sufian (Haikal) telah berkahwin hampir 3 tahun tapi masih belum dikurniakan zuriat penyeri rumahtangga mereka. Pelbagai usaha dan ikhtiar yang telah dilakukan cuma rezeki masih belum berpihak kepada mereka.

Bagi Haikal, kehadiran Lisa dalam hidupnya sudah cukup bermakna. Isu anak tidak menjadi masalah buatnya. Iyalah, lelaki senang je fikir. Yang perempuan ni jenuhla nak menjawab pertanyaan orang sekeliling (yang kekadang terlebih 'concern') kan?

Mungkin mereka terlupa akan restu ibu Lisa yang seperti memulaukan Lisa selepas mereka berkahwin. Mengikut rancangan awalnya ibu Lisa sudah ada calon menantu pilihannya untuk Lisa. Bila Lisa tekad memilih Haikal, Lisa dipulaukan oleh ibu sendiri. Kesian Lisa. Mujur ayah Lisa masih melayannya seperti biasa dan keluarga Haikal juga menerima Lisa dengan tangan terbuka.

Namun, bila hubungan Lisa dan ibunya dah pulih, masalah lain pula timbul. Lisa terjumpa passport Haikal yang bercop imigresen Thailand pada waktu majlis perkahwinan Haydar, adik Haikal. Di masa yang sama kemunculan bekas kekasih Haikal yang bekerja di bawah satu bumbung juga turut mengundang kecurigaan Lisa. Haish, mampu ke Lisa ni bertahan dengan segala dugaan dalam perkahwinan mereka ni?

Komen saya :

1. Memang tak dinafikan, kisah ni menghiburkan dengan telatah Haikal yang 'nakal' dan sengal. Suka sangat menyakat Lisa sampai Lisa pun dah tak larat nak melayan. Haha. Bagusnya, 'nakal' dan miang si Haikal menjadi-jadi ni cuma dengan Lisa je. Cuma itulah, ada beberapa scene dan dialog 'nakal' yang tak sesuai untuk adik-adik yang di bawah umur. ;)

2. Suka dengan family Haikal yang supportive. Lebih-lebih lagi watak emak Haikal dan sepupu Haikal yang bernama Tini tu. Emak Haikal ni bukan tipikal mak mertua yang akan salahkan menantu bila Haikal dan Lisa masih belum dikurniakan zuriat. Emak Haikal juga yang mengingatkan mereka tentang ketiadaan restu ibu Lisa yang mungkin jadi penyebab masalah yang dihadapi oleh mereka.

3. Ayah Lisa yang sporting tapi tegas. Kalau tak, takkanlah ayahnya boleh menyinga bila Lisa balik sendirian? Hehe. Saya suka sikap mak ayah yang tak terlalu menangkan anak bila ada masalah begini.

4. Sikap Lisa yang tak berputus asa daripada usaha untuk dapatkan zuriat tu memang harus dipuji. Bila Haikal kata dia tak bersedia untuk jumpa doktor pun Lisa ikutkan aje. Tak adalah dia nak mempertikaikan keputusan Haikal tu sebab dia tahu ada sisi ego lelaki yang dia tak perlu nak pertikaikan. :)

5. Banyak sebenarnya input yang cuba diselitkan dalam kisah ni, terutamanya untuk pasangan suami isteri. Untuk itu, tahniah buat penulis sebab bukan menulis kisah manis dan sengal semata. :)

0 comments:

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review