Wednesday, August 20, 2014

Dunia Belum Berakhir

Posted by Hajar at 11:16 PM

Tajuk: Dunia Belum Berakhir
Penulis: Aimi Shabana
Penerbit: JS Adiwarna
Harga: RM24.00
Sabah/ Sarawak: RM 27.00
Halaman: 505 mukasurat
ISBN: 9789670201993

Yang saya suka tentang buku ini:

1. Sikap Yasmin yang cool, matang, tak cepat melenting, berdikari, tak mengongkong, memahami, pendek katanya memang sikap positifnya lebih dominan daripada yang negatif. Itulah sebabnya Khalil boleh ambil kesempatan atas kebaikan Yasmin tu. Huh!

2. Kemunculan Aiman dan Sarah yang suka bikin riuh. Haha. Kalau ada yang ingat Aiman dan Sarah ni watak dari buku pertama penulis, Alang Rebus Tak Empuk. Dalam kisah ini mereka sudah pun bertunang dan bakal berkahwin tidak lama lagi. Kisah Ziyad dan Syifa pun ada terselit sikiiitttt tau? ;)

3. Semangat setiakawan Aiman - Zahid dan Sarah -Yasmin. Suka sangat friendship bonding mereka ni. Sarah, walaupun sukacondemn Khalil depan Yasmin, mereka tak pernah bergaduh dalam tempoh yang lama. Sebab apa? Sikap positif Yasmin yang tak pernah nak ambik hati berlebihan dengan apa yang dikatakan dek Sarah. Kalau orang lain agaknya dah siap berpatah arang segala. :D

4. Suka bila Khalil terkantoi perangai buruk depan bakal mertua. Rasa macam nak buat lompat bintang depan dia lepas kejadian tu. *Grin*

5. Bila penulis sentuh tentang isu mentaliti orang kita yang beranggapan bila ada individu (terutamanya perempuan) berubah / berhijrah ke arah kebaikan tu sebab nak berkahwin. Eh? Asal bertudung je memang automatik kena set pemikiran dan kata, "Oh, dia ni dah mula pakai tudung mesti sebab nak kahwin kan?" Adeh! *facepalm*

6. Suka gaya bahasa selamba dalam kisah ini. :)


Yang saya geram:

1. Khalil yang pengecut. Suka ambil kesempatan atas sikap Yasmin yang sangat bertolak ansur dan rasional. Dah tau perasaan tu memang dah terarah pada Nora tapi masih nak beri harapan pada Yasmin. Eeee, memang rasa nak lempar stiletto 3 inchi! Haha. Tapi, mujur scene dengan bakal mertua tu berjaya meneutralkan sikitttt rasa geram saya tu. Haha.

2. Zahid. Walau pun tak berapa nak geram sangat, tapi saya rasa dia antara lelaki yang terburu-buru dalam membuat keputusan. Pertamanya, disebabkan malu kerana masih belum bekerja sedangkan dia sudah berjanji untuk melamar Yasmin setahun selepas tempoh graduasi, Zahid terus menghilangkan diri tanpa menghubungi Yasmin. Keduanya, kerana sakit hati dengan kerenah teman wanitanya dan kemudian apabila dipertemukan kembali dengan Yasmin, dia rasa dia mahu memperbaiki kesilapan lalunya dengan cuba untuk menyambung kembali hubungannya dengan Yasmin. Sedangkan rupanya status hubungan Zahid dan teman wanitanya masih tergantung. Pengakhirnya? Hmm..

3. Kadang-kadang geram juga dengan sikap Yasmin yang terlampau rasional dan sentiasa beri dirinya alasan bagi pihak Khalil. Sepatutnya dah lama mereka berdua ni berbincang tentang status hubungan mereka. Tak adalah lama sangat si Yasmin ni menunggu. Kesian. Jarak dan kesibukan bukan penghalang sebenarnya dalam zaman kecanggihan teknologi sekarang ni. Tepuk dada, tanya diri sendiri. :)

Tahniah buat penulis atas kelahiran buku terbaru ini. Moga dikurniakan ilham untuk terus berkarya.

0 comments:

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review