Friday, May 30, 2014

Sesaat Cukup Bagiku

Posted by Hajar at 1:20 PM

Tajuk: Sesaat Cukup Bagiku
Penulis: Laila Hanni
Penerbit: Lovenovel Enterprise
Harga: RM25.00
Sabah/ Sarawak: RM 28.00
Halaman:  622 mukasurat
ISBN: 9789671188200

Mai dan Irfan, pasangan yang telah 7 tahun berumahtangga tapi masih belum dikurniakan cahaya mata. Rupanya hal itu ibarat api dalam sekam buat perkahwinan mereka. Hanya kerana kurang berkomunikasi sehingga timbulnya salah sangka, pergaduhan tercetus dan Mai diceraikan dengan talak 3. Sungguhlah pendek akal mereka ni. :(

Bila dah waras dan sedar yang talak sudah pun terlafaz, Irfan mula kesal dengan apa yang dah terjadi. Panjang pula akalnya sampai sanggup nak cari cina buta supaya dia boleh berkahwin semula dengan Mai. Haih.

Di sinilah hadirnya Syamsul, seorang lelaki tempang yang kononnya bakal jadi penyelamat untuk membantu menjayakan rancangan mereka. Walau pun menyedari perancangan Irfan itu salah di sisi agama, Syamsul tetap akur dengan perancangan mereka dengan syarat tambahan yang dirahsiakan daripada pengetahuan Mai.

Selepas berkahwin, rasa kekok tetap ada. Tapi mereka berjanji untuk menyesuaikan diri sehingga tiba masa untuk mereka berpisah.

Sungguh pun cacat anggota, Mai sedar akan kelebihan Syamsul setelah mengenali suaminya. Syamsul bukan jenis yang berserah dan mengharap bantuan orang lain. Dia sentiasa berusaha memperbaiki diri kerana menyedari yang keluarga di kampung bergantung harap kepadanya. Cuma, sikap dingin dan rasa rendah diri buat Syamsul selalu berprasangka kepada Mai.

Bila menyedari perasaan kasihnya mula beralih arah, Mai jadi serba salah. Terperangkap antara rasa hati dan janjinya kepada Irfan. Tegakah Mai meninggalkan kebahagiaan yang baru dikecapinya semata-mata untuk memenuhi janjinya kepada Irfan?

Komen saya:
1. Kisah Mai - Irfan ni memang patut jadi pengajaran. Terutamanya buat pasangan muda. Kadang-kadang bila emosi menguasai akal, kita memang cenderung melakukan perkara yang akan buat kita menyesal di kemudian hari. Jadi, sebelum buat apa pun, fikir dulu baik buruk sebelum bertindak.

2. Tang cina buta memanglah buat saya rasa nak luku je Irfan dengan Mai ni. Again, emosi menguasai akal sampai mereka terlupa tentang ketentuan Allah.

3. Tapi, nak kasi extra marks untuk Mai sebab dia tahu batasan dia sebagai isteri Syamsul bila Irfan sibuk-sibuk menggoda dengan kata rindu dan kenangan silam mereka.

4. Agak letih dengan sikap dingin dan prasangka Syamsul terhadap Mai. Kan lebih elok bersemuka daripada menyimpan segala prasangka dalam hati? Ini, tak habis-habis nak fikir negatif je tentang isteri sendiri. Cuma, kelebihan cerita ini, individu di sekeliling Syamsul bukan jenis yang suka mengapi-apikan perasaan Syamsul. Jadi, memang kurang sinetronlah kisah ini. Phew... :)

5. Kalau ikutkan track record penulis ni, buku yang ditulis memang berupaya memancing emosi pembaca. Tak terkecuali juga buku ini. Cuma kelebihan penulis, beliau tak terlalu meleretkan ceritanya untuk perkara-perkara yang tak perlu. Tahniah buat penulis. Moga dikurniakan lebih banyak ilham untuk terus berkarya. :)

2 comments:

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review