Tuesday, April 30, 2013

Bukan Hanya Ada Kita - Nazurah Aishah

Posted by Hajar at 11:08 PM
Tajuk: Bukan Hanya Ada Kita
Penulis: Nazurah Aishah
Penerbit: Jemari Seni Sdn. Bhd.
Harga: RM21.00
Sabah/ Sarawak: RM 24.00
Halaman: 543 mukasurat
ISBN: 9789670508122

Menyelami isi hati Medina Azahra (Medina) berselang seli dengan lontaran rasa hati Ahmad Zahrin Adil Bakri (Zahrin) membuat kita mengerti kenapa Medina itu perlu hadir dalam hidup Zahrin walaupun Zahrin sudah beristeri. Mereka saling jatuh cinta bukan kerana ayat-ayat manis Zahrin. Tapi kerana Zahrin merasakan Medina adalah kawan yang memahami, yang mampu mengisi kekosongan yang dirasai Zahrin bila Aiza, isteri pertamanya ditinggalkan di Malaysia. Esh, bunyi macam alasan tipikal kan?

Melihat air muka Medina yang kesedihan semasa pertemuan pertama mereka di majlis hari raya bagai menarik-narik Zahrin untuk berkenalan dengan Medina. Walhal kalau diikutkan Zahrin ni bukanlah jenis peramah pun. Mungkin atas dasar rakan senegara, mereka jadi saling melengkapi. Medina selalu jadi tempat Zahrin bercerita dan juga sebaliknya. Bila dah makin rapat, Zahrin cuba meluahkan isi hati sebab dia tak mahu mereka berkawan tanpa ikatan dan terjerumus ke dalam kancah dosa. Memang pada mulanya Medina menolak, tapi bila hati dan perasaan tak mampu menipu diri, mereka akhirnya bernikah di Oman.

Selama tiga tahun mereka mampu simpan rahsia perkahwinan mereka ni sehinggalah mereka pulang ke Malaysia. Perkahwinan jarak jauh antara Zahrin dan Aiza, isteri pertamanya memberi kelebihan untuk mereka terus 'menutup' hubungan mereka daripada keluarga dan sahabat handai. Selain mahu menyembunyikan status mereka daripada pengetahuan Aiza, Medina juga sebenarnya malu kerana selama ni dia sangat menentang poligami. Lebih-lebih lagi dia pernah memusuhi arwah bapanya dan juga ibu tirinya gara-gara bapanya berkahwin dengan ibu tirinya.

Yang bagusnya Medina ni bukan jenis kaduk naik junjung. Dia sedar dan tahu di mana kedudukannya dalam hidup Zahrin. Bukan senang nak menahan rasa cemburu bila waktu Zahrin kembali ke pangkuan keluarganya. Tapi Medina sentiasa berfikiran positif. Sentiasa pandai pujuk hati dan cari alternatif untuk mengisi masanya yang terluang setiap kali Zahrin pulang ke rumah Aiza. Dia tak pernah meminta-minta walaupun sebenarnya dia berhak untuk menuntut hak yang sama dengan Aiza. Beruntung sungguh suami dia ni. Kekadang rasa macam nak luku je Zahrin tu. Ish!  

Bila kebenaran terbongkar, memang haruslah perit untuk Aiza terima. Ditipu bertahun-tahun oleh orang yang sangat dipercayainya. Siapa yang tak marah. kan? Tapi sebagai suami, Zahrinlah yang kena pandai meneutralkan kedua-dua pihak. Nasiblah Zahrin ni bukan spesis Jamil, isteri-isteri berperang, dia dok pasang lagi satu. Haha. Saya suka bila penulis gambarkan keluarga Medina yang sangat menyokong antara satu sama lain walaupun Medina boleh dikatakan telah memalukan keluarga mereka bila berkahwin dengan Zahrin tanpa restu mereka. Seharusnya itulah yang berlaku. Bukan menyisihkan atau pun cuba mengapi-apikan hubungan suami isteri tu sampai si suami terpaksa memilih salah seorang isteri. Hmm, realitinya mungkin ada. Cuma mungkin agak payah nak jumpa kot?

Komen saya : Saya kira ini adalah percubaan 'berani mati' penulis untuk menulis cerita dengan tema sebegini. Hehe. Dan saya rasa tujuan penulis bukanlah untuk menggalakkan poligami mahu pun mengajar suami atau isteri kedua jadi selicik Medina dan Zahran menghapuskan bukti untuk 'cover line'. Cuma mungkin untuk mendidik masyarakat agar jangan mudah meletakkan perspektif negatif pada individu yang bergelar isteri kedua ni. Bukan semua isteri kedua ni 'perempuan miang' atau 'perempuan tak tahu malu' mahu pun perampas. Aish. Saya ni dah macam jadi penyokong poligami pulak. Haha. Salute dengan mereka yang berpoligami tapi masih mampu hidup secara harmoni. Saya percaya perjalanannya tak semudah itu. Yang penting sikap tolak ansur dan bertoleransi tu kena berada di tahap tertinggi. Kalau semua perempuan berfikir macam Medina dan Aiza ni memang saya rasa ramai lelaki yang nak berpoligami kot? :P Pada awalnya saya sendiri takut nak baca buku ni sebab takut emosional. Rupanya tidak. Tahniah buat penulis atas garapan yang penuh berani ini. :) Pesanan saya, sila baca dengan hati yang lapang, bukan dengan hati yang penuh emosi ya? :)

5 comments:

Kuazue Mohd said...

oohh..harus masuk list cik azue yg terang terang sokong poligami ini..

kak na said...

teringin sgt nak bc tapi takut emo lebih
thanks hajar akak nak bc gak nti

Hajar said...

Kuazue Mohd:
Selamat membaca. :)

kak na:
No problem, kak. Selamat membaca. :)

Nazurah Aishah said...

Thanks so much for the review! Awak membaca dengan mata dan hati :)

Memang kira berani matilah tulis cerita ni, saya takut kena hempuk jek dengan kaum sejenis tapi mujur orang perempuan sekarang bijak dan pandai mengawal emosi :)

Thanks again dear!

Love,
Naz

Hajar said...

Nazurah Aishah:
oh maiii, saya macam nak tutup muka bila nampak Kak Naz share review yang tak seberapa ni kat FB. Thanks! :)

And also thanks sebab tak karang cerita ala-ala melodrama untuk buat pembaca jadi emosional. Hehe. :)

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review