Tuesday, April 23, 2013

Mama Mia Shaza - Emy Roberto

Posted by Hajar at 11:01 PM


Tajuk: Mama Mia Shaza
Penulis: Emy Roberto
Penerbit: Lovenovel Publication
Harga: RM22.00
Sabah/ Sarawak: RM 25.00
Halaman:  512 mukasurat
ISBN: 9789671174111

"I'll give you one chance, Maya. Choose only one. Me or the baby?" - Syazwan Imad

Mula-mula baca buku ni memang geram tahap giga pada Syazwan. He was a total jerk. Dahla berkahwin dengan Maya hanya kerana nak memenuhi rasa egonya. Lepas tu boleh bagi kata dua macam tu pada Maya bila Maya mengandung. Alasannya, dia tak bersedia nak jadi bapa. Bila Maya tekad nak teruskan kandungannya, Syazwan memilih untuk tinggalkan Maya. Memang selfish. Urgh!

Pertemuan mereka selepas 3 tahun, memang buat Maya betul-betul kecewa. Iyalah, ingatkan selepas bertahun tak jumpa, Syazwan dah berubah. Tapi rupanya masih tetap berperangai yang sama. Tetap 'sibuk' dengan perempuan keliling pinggang. Haish. 

Namun, pertemuan Syazwan dengan si cilik Mia Shaza (Mia) mengubah segalanya. Dia sedar kekhilafan yang pernah dilakukannya bila Maya mula menafikan haknya sebagai bapa. Itulah, dulu bukan main menolak. Sekarang baru nak menyesal bila anak sendiri pun tak kenal dia sebagai bapa. Syazwan mula bertekad untuk berubah demi keluarga kecilnya.

Bila Syazwan dah mula berubah, tinggalkan kehidupan zaman jahiliahnya, Maya tetap menolak Syazwan. Dia tak percaya Syazwan boleh berubah bila Tasya (yang digelar langsuir oleh Maya) masih tetap mahu menempel di sisi Syazwan. Haish. Masa ni saya dah rasa nak cepuk Maya sebab dia tak sedar status dia sebagai isteri Syazwan. Kalau iya pun marah, tak perlu nak protes sampai tampar suami sendiri kot. Tu dah melampau sangat namanya.

Hati Syazwan sudah terguris luka bila Maya tetap memilih Syazwi Ilman, majikan Maya yang tiba-tiba muncul di antara mereka. Tegakah Syazwan melepaskan Maya dan Mia?

Rupanya Syazwan ni ada sejarah pahit yang membuatkan dia trauma. Patut pun dia tak mahu ada anak di awal perkahwinan dengan Maya. Adeh... 

Komen saya: Penyelamat stress saya bila baca kisah mereka ini adalah si cilik Mia. Keletah dan kerenahnya yang selamba dan comel tu memang mampu buat kita tertawa bila dibayangkan. Haha. Ada tak anak patung bergerak yang macam ni? ;) Walaupun penulis ni bukan muslim, tapi garapan dan gambaran masa mereka ke tanah suci tu buat saya kagum. Tahniah buat penulis atas research untuk garapan tersebut dan tahniah juga atas kelahiran buku ini. Alhamdulillah. It's worth waiting. Sila jangan putus asa untuk menulis ya? Hihi. Terima kasih juga untuk buku ini. Moga makin murah rezeki lepas ini. Amin! :)
  

5 comments:

syira destroyer said...

hajarrrr... nk tnye buku ni ending sme mcm dlm blog emy ke?

Hajar said...

syira destroyer:
ahaha, of course la tidak. kalau sama mau ada yang membakar buku. hihi. :P

ciknie said...

oooo..maknanya dengan shazwan blik r..bagus3..x nak dengan syazwi

Hajar said...

ciknie:
ahaha, confident je. Mana tau kot ada hero baru? :P

Unknown said...

Smart & enjoy k bc buku ni! Sgt xrugi beli dan bc!!

Sufi (",)

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review