Sunday, March 31, 2013

Nyanyian Hati - RodieR

Posted by Hajar at 10:20 PM



Tajuk: Nyanyiah Hati
Penulis: RodieR
Penerbit: Jemari Seni Sdn. Bhd.
Harga: RM21.00
Sabah/ Sarawak: RM 24.00
Halaman: 543 mukasurat
ISBN: 9789670508092

Mula-mula baca buku ni memang kita akan Ingat Adam Danial (Danny) itulah yang akan jadi pendamping Ainul Raudhah (Ain). Tapi rupanya....

Danny bertemu Ain sewaktu jadi jurugambar majlis perkahwinan Abang Long Ain. Dua tahun memendam perasaan, akhirnya Danny memberanikan diri bertemu Ain dengan 'restu' Abang Long Ain. Bukan mudah nak mendekati Ain ni.  Melalui Danny juga Ain mengenali kawan-kawan rapat Danny termasuklah Iskandar Benjamin (Iskandar), abang angkat yang juga merangkap kawan baik Danny.

Hubungan mereka berjalan lancar. Ain juga dah mula menerima kehadiran Danny dalam hidupnya. Namun, belum sempat mereka menaiktaraf hubungan mereka ke peringkat seterusnya, Danny sudah dijemput pergi. Masa ni saya yang sebak. Sobs. Memang payah Ain nak melalui fasa kesedihannya tu. Mujurlah kawan-kawan Danny banyak beri sokongan untuk Ain. 

Iskandar juga turut berasa bertanggungjawab untuk mengubati kesedihan Ain. Atas rasa tanggungjawab dan janjinya kepada Danny, Iskandar melamar Ain. Perkahwinan mereka perlahan-lahan membawa Ain menerima hakikat kehilangan Danny dan menerima Iskandar sebagai suaminya. Cuma yang tak seronoknya bila Ain dapat tahu rahsia yang disimpan oleh Iskandar selama ni. Benarkah Iskandar menikahi Ain hanya semata-mata kerana janjinya pada Danny?


Komen saya: Jalan cerita ni memang simple. Cuma pengisiannya sangat banyak dan berguna untuk orang yang selalu lalai macam saya ni. Rasa macam kena ketuk dengan tukul. Lumrah manusia, bila susah, bila ditimpa musibah baru kita ingatkan Allah. Sedangkan sebenarnya segala nikmat yang diberi tak kira gembira atau duka semuanya adalah ujian buat kita. Nak uji sama ada kita akan sentiasa ingat Dia atau tidak. Hmm, saya tertarik dengan ayat Iskandar Benjamin - everything in life is lent to us, not given. Kena ingat selalu tu. Walau macam mana pun kita menidakkan, hakikatnya, suatu masa nanti segala yang di'pinjam'kan itu harus dikembalikan kepada Pemiliknya. Cuma antara bersedia dengan tidak ajelah kan? Apa pun, terima kasih dan tahniah buat penulis atas kelahiran karya sulungnya ini. Mudah-mudahan usaha untuk 'berkongsi' itu tak terhenti setakat ini. :)

2 comments:

Ayu dzulkarnain said...

sangat suka novel nih!! superb.. tahniah writer

Hajar said...

Ayu Dzulkarnain :

agreed. terima kasih buat mereka yang rajin promo buku ni. :)

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review