Friday, March 8, 2013

Semerah Red Velvet - Hezzy Azra

Posted by Hajar at 10:43 PM

Tajuk: Semerah Red Velvet
Penulis: Hezzy Azra
Penerbit:  Alaf 21
Harga: RM21.00
Sabah/ Sarawak: RM 24.00
Halaman:  518 mukasurat
ISBN: 9789831248461

Akhirnya, terjawab juga status Edrina Julia (EJ) dan Tengku Azril. Haha. Eh, buku ni bukan sambungan kisah Melodi Kasih ya, cuma kebetulan watak utamanya Emir Hadhri (Emir) adalah sepupu EJ. Maka adalah selingan kisah mereka ni. :)

Seperti kisah terdahulu, kisah Emir dan Raina ni juga bermula dengan cara yang simple. Secara tak sengaja, Emir terlibat dalam pergaduhan antara Raina dan bekas teman lelakinya, Syahir di hadapan Kafe Boraque, tempat kerja Raina. Akibat malu, Raina mengambil keputusan untuk berhenti kerja. Dia juga khuatir akan bertembung dengan Emir dan khuatir sekiranya Syahir mengganggunya lagi. Tapi, siapa yang mampu menghalang takdirNYA kan?

Selepas insiden di Kafe Boraque Emir memang tercari-cari Raina sehinggalah mereka bertemu kembali di karnival yang berlangsung di kolej tempat Emir mengajar. Peluang yang terbentang di depan mata memang tak di sia-siakan Emir. Raina pula yang kalut. Nak mengelak akhirnya bertemu juga. Namun sempat juga Raina titipkan kek cawan red velvet air tangannya untuk Emir pada pertemuan terakhir mereka.

Siapa sangka hanya kerana kek cawan red velvet hasil air tangan Raina, hubungan mereka berterusan ke jinjang pelamin. Di sinilah letaknya konflik dan cabaran dalam hubungan mereka. Banyak perbezaan yang wujud antara mereka akibat jurang pendidikan (Emir bakal graduan PhD, Raina cuma lepasan SPM) dan juga pelbagai isu yang sebenarnya dapat diselesaikan sekiranya mereka berkomunikasi dengan baik. Emir ni banyak sangat pantang larangnya sampai kadang-kadang Raina pun jadi macam robot. Terpaksa akur dengan kehendak suami.

Bila rasa tak puas hati disimpan lama, ditambah pula dengan 'sejarah silam' Emir yang hanya diketahui Raina setelah Raina mengemas barang-barang lama Emir membuatkan Raina mula memberontak. Haish. Macam manalah mereka ni nak selesaikan masalah ketidaksefahaman mereka ni kan?

Komen saya: Kisah ni memang simple dan straight forward. Konflik pun tak serius sampai kita rasa macam nak terjun lombong. Haha. Hiperbola. Kredit untuk input yang cuba diketengahkan penulis. Macam yang saya pernah terbaca sebelum ni, sebenarnya hubungan suami isteri tu bergantung pada mereka sendiri untuk menjayakannya.Sama-sama berusaha. Bukan mengharap satu pihak saja yang berusaha. Bila tak berjaya mulalah nak menuding jari tapi tak mahu muhasabah diri. Heh. Ops, tak boleh komen lebih-lebih, sebab pengalaman saya masih zero. ;)  Apa pun, terima kasih dan tahniah untuk Kak Hezzy Azra atas kelahiran buku terbarunya ini. Lepas ni dengar-dengarnya turn Raif Imran pula yang jadi hero ya? :)

2 comments:

Unknown said...

Sy dah beli novel ni.. Dah khatam pun..hehe Jln citer ok.. Blh la layan skit2..

Hajar said...

Fatin Sephia:
Saya suka buku tulisan penulis ni sebab biasanya plot ceritanya mudah. Tak buatkan kita stress bila membacanya. :)

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review