Sunday, March 3, 2013

Lavender Dari Rochester - Fatihah Pauzihal

Posted by Hajar at 9:42 PM
Tajuk: Lavender Dari Rochester
Penulis: Fatihah Pauzihal
Penerbit: Jemari Seni Sdn. Bhd.
Harga: RM23.00
Sabah/ Sarawak: RM 26.00
Halaman: 612 mukasurat
ISBN: 9789670508078

Saya tak tahulah sama ada momentum pembacaan saya yang sudah merudum atau kisah ni yang agak perlahan pergerakkannya sampai saya ambil masa yang agak lama untuk menyudahkan pembacaan.

Kisah ini dimulakan dengan kisah Putri Lutfiyah (Lutfiyah) yang membawa amanah bapanya untuk mencari serpihan keluarga yang ditinggalkan berpuluh tahun dulu akibat suatu konflik keluarga. Perjalanan jauh dari Rochester  menemukannya dengan Zakir, si kasanova yang akhirnya turut membawa Lutfiyah mengenali Nek Mah, Wardah sekeluarga dan juga Hadi. Rupanya pencarian Lutfiyah tidaklah sesukar mana bila yang dicari rupanya berada di depan mata. Hmm.

Pertemuan Hadi dan Lutfiyah mula membibitkan rasa dalam hati masing-masing. Hadi merasakan kehadiran  Lutfiyah mampu mengubati hatinya yang terluka. Namun, bila hubungan mereka sudah agak mesra, Lutfiyah tiba-tiba menghilang tanpa khabar berita. Kepada Nek Mah, Lutfiyah cuma berpesan yang dia perlu pulang kerana bapanya tidak sihat. Rupanya Lutfiyah sudah bertemu dengan orang yang dicari cuma tak sanggup menghadapi kebenaran di depan mata.

Kepulangan Lutfiyah beberapa tahun kemudiannya mula membongkar satu demi satu kebenaran. Apatah lagi bila kematian bapa Lutfiyah membuatkan Lutfiyah terpaksa juga mencari serpihan keluarganya untuk pembacaan wasiat. Bagaimana penerimaan Nek Mah dan Hadi bila kebenaran yang selama ini disembunyikan oleh Lutfiyah terbongkar?

Komen saya : Seperti kisah terdahulu penulis, watak-watak sampingan dalam kisah ini juga turut mempunyai 'kisah' mereka tersendiri. Zakir dan Wardah, Wajihah dan Afendi, Tan Sri Shazlan dan Puan Sri Asnah, Ibu Sumayyah, tak ketinggalan juga Pak Teh (bapa Wardah) turut mempunyai kisah tersendiri dalam setiap bahagian yang akhirnya berkait rapat antara satu sama lain. Kisahnya tak rumit, cuma perkaitan antara watak tu membuatkan kita tak boleh terlepas pandang kisah dalam ketiga-tiga bahagian dalam buku ni. Tahniah buat penulis untuk buah tangan terbarunya ini. :)

"Orang perempuan ni pelik Di. Dia lari bukan sebab dia benci. Dia lari sebab dia sayang. Sebenarnya dia cuba lari daripada diri dia sendiri." - Nek Mah, m/s 594, Lavender Dari Rochester

0 comments:

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review