Sunday, December 30, 2012

Asam Pedas Untuk Dia - Nureen Mirza

Posted by Hajar at 3:19 PM



Tajuk: Asam Pedas Untuk Dia
Penulis: Nureen Mirza
Penerbit:  Alaf 21
Harga: RM21.00
Sabah/ Sarawak: RM 24.00
Halaman:  517 mukasurat
ISBN: 9789831248270


Pertamanya saya baru tahu yang buku ini adalah hasil tulisan salah seorang penulis senior yang dah pun mempunyai beberapa buah buku bercetak. Haish. Jadi saya memang tak pelik bila adegan kemesraan antara suami isteri diceritakan dengan sangat terbatas. :)

Ainin Sofiya (Ainin), seorang balu yang terpaksa mengambil alih tugas sebagai ketua keluarga selepas kematian suaminya. Kepayahan hidup membuatkan Ainin bercadang untuk mencari peluang pekerjaan sebagai pembantu rumah kerana dia rasa waktu kerja yang fleksibel sebagai pembantu rumah itu membolehkannya berulang-alik untuk menyusukan anak kecilnya.

Kebetulan keluarga Ahmad Ziyad (Ziyad) sedang mencari pembantu rumah dan Ainin ditawarkan bekerja di rumah mereka. Pertemuan pertama antara Ainin dan Ziyad membuatkan Ziyad tertarik untuk menyiasat latar belakang Ainin. Memang nampak pelik bila Ziyad beria-ia nak menolong Ainin sedangkan Ainin bukanlah sesiapa dengan Ziyad. Tambahan pula Ziyad sudah ada Shafinaz yang kononnya sangat disayangi.

Keengganan Ainin untuk menerima bantuan kewangan membawa kepada lamaran Ziyad untuk memperisterikan Ainin semata-mata untuk membantu meringankan beban kewangan Ainin. Memang pada mulanya Ainin menolak, tapi bila didesak oleh hutang sewa rumah tertunggak (ditambah dengan gangguan daripada Hisyam, tuan rumahnya), Aini menerima lamaran Ziyad berserta syarat tambahan Ziyad yang mahu merahsiakan perkahwinan mereka daripada pengetahuan keluarganya. Huh, memang makan hati Ainin dengan sikap Ziyad ni. Berat sebelah. Ainin tak boleh ambil tahu perihal hidup dia tapi dia sesuka hati menggunakan hak dia sebagai suami untuk mengongkong Ainin. Bila Ainin tak tunjuk apa-apa emosi berkaitan pertunangan Ziyad dengan Shafinaz, tahu pulak Ziyad gelabah. Yelah, kan awal-awal lagi Ziyad dah letak syarat yang Ainin tak boleh ambil tahu perihal Ziyad, jadi takkanlah Ainin nak tunjuk protes kan?

Bila berita kehamilan Ainin terbongkar ke mana agaknya arah hubungan mereka berdua ni? Adakah Ziyad meneruskan niat untuk mengahwini Shafinaz atau adakah kasihnya sudah beralih kepada Ainin yang sedang mengandungkan zuriat mereka?

Komen saya: Mesti ada yang tertanya kenapa asam pedas? Sebab asam pedas tu makanan kegemaran Ziyad. Jadi air tangan Ainin ni juga salah satu penyebab kepada ikatan mereka berdua ni. :) Saya rasa ramai yang bakal sukakan kisah ni disebabkan plot 'kahwin dengan syarat' ni. Overall kisah ni agak mudah dihadam cuma agak geram dengan Ziyad yang selfish dan pengecut tu. :P Tahniah buat penulis untuk buah tangan terbarunya ini. :)

     

7 comments:

Ayu dzulkarnain said...

Rasa nk terajang je si Ziyad nie!! Hihihihii

story Morry Gadis Kampung said...

dah baca memang best...ziyad yg poyo..huh

ALONG NANI said...

masih sempat baca lagi hajar hehehe....saya baru ja habis baca buku...rasa macam nak karate ja ziyad....

Hajar said...

Aik? Semua orang emo dgn ziyad ye? Hehe.

gadis virgo said...

baru je beli dan balik rumah terus baca buku ni. mmg bestlah. ceritanya lain drpd yg lain. geram jugak dgn zijad. kuat cemburu dan ada je nak marah Ainin. apa2 pun buku ni mmg best. :)

Sheera radzuan said...

sweet .. i love this novell .. baca banyak kali ponn takk jemu :)

Hajar said...

Alhamdulillah. Tahniah buat penulis sebab berjaya menawan hati pembaca macam kalian. :)

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review