Tuesday, January 15, 2013

Akan Kutunggu - Sania Yasmin

Posted by Hajar at 10:16 PM


Tajuk: Akan Kutunggu
Penulis: Sania Yasmin
Penerbit:  Alaf 21
Harga: RM19.90
Sabah/ Sarawak: RM 22.90
Halaman:  531 mukasurat
ISBN: 9789831246078

Lama betul buku ni pending. Selain disebabkan kesibukan, saya tak sanggup nak habiskan pembacaan sebab geram dengan Syamil Bakhtiar (Syamil) ni. Heh. Tipikal lelaki ego. Maafkan saya Kak Sarnia, tapi Syamil ni memang bukan tergolong dalam hero pilihan sayalah. Ehem!

Syamil dan Ayu Rihana (Ayu) dah lama hidup berjiran. Selama ni masing-masing memang tak pernah peduli pun tentang satu sama lain. Cuma pertemuan Syamil dengan Ayu selepas beberapa tahun mula menimbulkan bibit rasa dalam hati Syamil walhal Syamil ni sedang sibuk 'berkasih' dengan Lily. Dah di angkutnya Lily tu ke sana ke mari, tup-tup Ayu yang baik tu dilamar untuk jadi isteri. Tak ke ego tu namanya?

Datin Noraini, ibu tiri Ayu ni pun nampak berkenan sangat dengan Syamil ni walaupun pelbagai cerita buruk dah dicanang oleh Nadia (kakak tiri Ayu). Disebabkan tak berapa berkenan dengan hubungan baik antara Ayu dengan Taufik (adik angkatnya), Datin Noraini ni nampak macam tergesa-gesa  terima lamaran Syamil bagi pihak Ayu. Walaupun nenek Ayu dah berkali-kali tegaskan yang Taufik tu ada ibu dan bapa kandungnya, Datin Noraini tetap beranggapan bahawa Taufik tu anak tak sah taraf yang bakal mencemarkan keturunan suaminya, Datuk Ramdzan sekiranya Ayu dan Taufik berkahwin. Heh. Kesian Taufik.

Perkahwinan Ayu dengan Syamil ni nampak sangat bahagia pada awalnya. Ayu pun dah mula menerima Syamil dalam hidupnya. Namun, panas yang disangkakan berpanjangan rupanya diganggu oleh ribut yang berpunca dari Syamil sendiri. Pergaulan bebasnya dengan Lily sebelum berkahwin dengan Ayu mengundang malapetaka. Ugutan demi ugutan yang diterima daripada Lily menjarakkan hubungan Syamil dengan Ayu. Memang sangat bengang bila baca bahagian Syamil yang tak reti nak bertegas dengan Lily ni. Kalau dari awal Syamil bertegas memang Lily pun tak berani nak mengganggu. Penyudahnya, orang kesayangan Ayu yang menjadi mangsa bila rakaman video Syamil dan Lily tersebar. :(
 
Komen saya: Tabiklah dengan karakter Ayu ni. Bukan senang nak berdepan dengan lelaki yang ego macam Syamil ni. Dah buat silap pun boleh buat muka selamba seolah-olah kesalahan yang dibuat tu tak sebesar mana. Heh. Ayu ni sangatlah menjaga air muka Syamil depan kedua-dua buah keluarga walaupun suami dok buat perangai. Haish. Saya sangat emo membaca kisah ni. Haha. Tahniahlah buat penulis sebab berjaya memanipulasi emosi pembaca macam saya ni. :) 

2 comments:

qminz said...

saya dah tenung novel ni tak baca2 lagi. lepas baca review terasa nk baca pulak.. hehe..

Hajar said...

Uih, qminz pun dtg sini. Thanks. :)

Anyway, cerita ni oklah, cuma saya je yang emo baca buku ni sebab menyampah benar dengan Syamil tu. hehe.

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review