Sunday, December 9, 2012

Kau Yang Ku Sayang - Fieyza Fadlina

Posted by Hajar at 6:48 PM




Tajuk: Kau Yang Kusayang
Penulis: Fieyza Fadlina
Penerbit: Fajar Pakeer Sdn. Bhd.
Harga: RM22.00
Sabah/ Sarawak: RM 25.00
Halaman:  559 mukasurat
ISBN: 9789673651405

Syazril dan Syafiza, tak pernah bertemu dalam keadaan yang baik. Setiap pertemuan memang akan disulami kejadian malang. Hehe. Rupanya itulah jodoh mereka.

Pertunangan tanpa rela Syazril oleh si ibu mengundang musibah bila Celicia melarikan diri saat hampir pernikahan mereka.  Manakala Syafiza pula diberi tempoh selama dua bulan untuk mencari calon suami oleh kedua ibu bapanya sebab si adik sudah dirisik dan kakaknya pula masih tiada tanda-tanda untuk berumahtangga. Oleh kerana tak mahu keluarga mereka dijadikan buah mulut orang ramai, ibu dan ayah Syafiza meletakkan syarat sebegitu. 

Kebetulan ibu Syazril yang dipanggil Auntie Ida oleh Syafiza ni merupakan salah seorang pelanggan tetap butik Syafiza. Bila keadaan dah semakin suntuk, Syafiza yang dilamar untuk menggantikan tempat Celicia. Memang pada mulanya Syafiza berat untuk menerima Syazril bila memikirkan syarat yang dikenakan oleh kedua ibu bapanya, dia menerima lamaran ibu Syazril dengan separuh hati.

Syazril pula menerima perkahwinan mereka dengan senang hati setelah mengetahui bahawa Syafizalah gadis yang dicari selama ini. Yeah, tipikal kisah kahwin paksa mesti orang dah boleh agak kan? Hubungan yang sentiasa bergolak ala-ala anjing dan kucing ni akhirnya berbaik juga. Lebih-lebih lagi bila masing-masing sedar yang mereka sama-sama menyimpan perasaan semenjak zaman persekolahan mereka.  

Namun, kebahagiaan yang dikecapi tidak kekal lama bila Celicia datang kembali kononnya untuk menuntut janji. Lalu bagaimana kesudahan hubungan Syazril dan Syafiza?

Komen saya:  Kisah biasa dan tipikal yang saya rasa ramai yang bakal suka. Hehe. Overall cerita ni memang boleh dihadam cuma saya pening dengan point of view (POV) yang digunakan. Tak konsisten dan buat kita keliru. Apa pun, tahniah ya penulis untuk karya kedua ni. :)

1 comments:

Unknown said...

saya dah baca buku ni siap beli dengan penulis...keseluran cerita dia menarik tahniah buat penulis untuk buku ke 2 ni....nak tunggu buku dia ECH ;))

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review