Sunday, December 30, 2012

Sha & Shah - Sha Ibrahim

Posted by Hajar at 1:18 PM

Tajuk: Sha & Shah
Penulis: Sha Ibrahim
Penerbit: Penerbitan Kaki Novel Sdn. Bhd.
Harga: RM26.00
Sabah/ Sarawak: RM 29.00
Halaman:  761 mukasurat
ISBN: 9789670448152

Kisah BFF (Best Friend Forever) yang bertukar status kepada suami isteri. Orang selalu kata, mustahil seorang lelaki dan seorang perempuan boleh 'berkawan baik' tanpa ada terselit 'perasaan' lain bersama. Mampukah mereka mengemudi rumahtangga yang berasaskan hubungan sahabat ini? 

Farisha (Sha) menerima lamaran Faiz Ameerul Shah (Shah) kerana tak tahan dengan pujuk rayu Shah yamg mahu menyelamatkan diri daripada berkahwin dengan pilihan ibu bapanya. Yelah, daripada berkahwin dengan perempuan yang tidak dikenalinya, lebih baik berkahwin dengan sahabat baik sendiri kan? Sekali fikir, Shah ni sebenarnya macam selfish juga. Sebabnya, lepas berkahwin dengan Sha, dia masih tetap teruskan perangai dan tabiatnya yang suka bertukar-tukar teman wanita sama seperti sebelum berkahwin dengan Sha. Haish. Sha juga yang jadi penyelamat bila cerita-cerita tak elok tentang Shah terpapar dalam akhbar dan tabloid.

Namun, segala-galanya berubah bila Shah mula menyedari yang dia mula jatuh hati kepada isterinya sendiri. Maka bermulalah sesi  memikat si isteri. Sha pula sebenarnya memang dah lama menyimpan perasaan pada Shah, cuma sebab dia sayangkan persahabatannya dengan Shah, perasaan tu disimpan elok-elok dalam hatinya. Cuma bila Shah dah mula memikat, takkanlah nak terus cair kan? Haruslah main tarik tali juga. :)

Bila hubungan suami isteri sebenar telah terpatri, bermulalah cabaran hidup sebenar mereka. Berjayakah mereka menongkah arus cabaran dan dugaan selepas bertukar 'status' ini?

Komen saya: Jujurnya saya seronok baca kisah ini. Plot yang mudah tanpa banyak konflik yang menyakitkan hati. Cuma awal-awal pembacaan, saya memang banyak sakit hati dengan perangai Shah. Hehe. Tahniah buat penulis. Moga bakal lebih banyak ilham untuk kisah-kisah seterusnya.


 

1 comments:

ALONG NANI said...

saya pun seronok baca buku ni....bab tak boleh lupa masa shah kena tikam tu...pastu dia ngan sha sama-sama masuk hospital sbb sha nak bersalin..bila balik rumah dia kena makan makanan yg sama ngan sha hehehe siap merungut lagi

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review