Tuesday, June 26, 2012

Semusim Rindu - Aleya Aneesa

Posted by Hajar at 10:55 PM




Tajuk: Semusim Rindu
Penulis: Aleya Aneesa
Penerbit:  Alaf 21
Harga: RM18.00
Sabah/ Sarawak: RM 21.00
Halaman:  455 mukasurat
ISBN: 9789831241924


Sebelum baca buku ni, saya rasa kisah Dhamira (Janjiku Bersamamu) tu dah cukup tragik. Rupanya kisah yang dibawa oleh penulis dalam Semusim Rindu ni pun tak kurang tragiknya.

Hajar Adira (Hajar) merupakan anak yatim piatu yang dibesarkan oleh ibu saudaranya (Mak Long Nazimah) selepas kematian ibu dan ayahnya semenjak dia berumur 5 tahun. Hidup di rumah  Mak Long Nazimah tak seindah mana bila Hajar selalu didera dan diperlakukan dengan kejam oleh keluarga Mak Longnya. Akibat tidak tahan dengan penderaan fizikal dan mental yang terpaksa dilalui selama 5 tahun, Hajar dengan dibantu oleh sepupunya Azim, memutuskan untuk  melarikan diri ke rumah Mak Ngah Nasriah di Johor Bahru. Namun, setibanya di Johor Bahru Hajar hilang punca, tak tahu ke mana nak dituju. Pertemuannya dengan Firdaus yang sedang menunggu ketibaan isterinya, Fauziah telah membawa Hajar ke dalam kehidupan suami isteri yang baik itu. Oleh kerana mereka belum lagi dikurniakan zuriat, mereka memutuskan untuk mengambil Hajar sebagai anak angkat mereka.

Walaupun mereka telah dikurniakan zuriat sendiri kemudiannya, Firdaus dan Fauziah tetap melayan Hajar seperti anak kandung mereka sendiri. Kematian Fauziah akibat kanser beberapa tahun selepas itu menyekat peluang Hajar untuk menyambung pengajian ke luar negara sebab dilarang oleh Firdaus. Kemudian bila Firdaus pula lumpuh akibat kemalangan, Hajar terpaksa menjadi tunggak keluarga. Sampai terpaksa buat 2 kerja dalam satu masa untuk menyara keluarga. Tabah betul.

Pertemuan dengan Ikhman si playboy yang kerap menyakitkan hatinya itu membuka jalan untuk Hajar kembali kepada keluarga kandungnya. Disebabkan terlalu lama memendam perasaan sendiri, Hajar menjadi seorang pendendam. Kehadiran Pak Usu Halil yang memang dah lama mencari Hajar pun ditolak mentah-mentah. Pak Usu Halil ni sebenarnya ada kanser. Itu sebabnya dia beria mencari Hajar untuk tebus kesalahannya meninggalkan Hajar dengan Mak Long Nazimah dulu. Mujurlah sempat juga Hajar jumpa dan berbaik dengan Pak Usu sebelum kematian Pak Usu. Sebelum meninggal dunia, Pak Usu sempat mewasiatkan agar Ikhman berkahwin dengan Hajar sebab Pak Usu nampak hanya Ikhman yang betul-betul layak untuk menjaga Hajar.

Perkahwinan mereka berlangsung juga dengan syarat, mereka takkan tinggal sebumbung selepas berkahwin. Tujuan Hajar mengenakan syarat sebegitu sebab dia tak yakin yang Ikhman betul-betul sayangkannya. Tapi, bila dia dah mula terima Ikhman dalam hidupnya, berlaku satu salah faham selepas Ikhman ternampak Hajar berdua-duaan dengan Azim (yang memang ada hati dengan Hajar) dalam kereta. Akibat salah faham tu Hajar terpaksa membawa diri ke Jepun untuk menyambung pengajiannya.

Bagaimana penyudahnya hubungan Hajar-Ikhman ni?

Ikhman ni pun ego. Kata cinta, tapi sekali pun tak pernah lafaz kata 'keramat' tu pada Hajar. Haish. Kata-kata 'keramat' tu macam satu jaminan pada seorang perempuan tau? :P

Komen saya: Kisah ni memang sedih. Jadi sila sediakan tisu atau tuala sebelum membaca ya? :) Saya sukakan perjalanan cerita yang agak tersusun dan tak buat kita tertanya-tanya. Cuma pembinaan watak tu macam tak konsisten sikit. Tapi secara keseluruhannya saya tak ada masalah untuk menyukai kisah ini. :)

4 comments:

syira destroyer said...

yeahhh..cite ni agk best..smpi dh nk jahanam buku ni sy dok bace je hehe..

skg ni mood sy bce komik iktihar hidup :)

Hajar said...

uit, lama x nampak? mesti kena timbun fail macam hutan amazon ye? hihi. saya bc cerita ni dok tangkap leleh sorang2. haha. sengal jek. :P

eh, komik ikhtiar hidup tu bukan ke komik yang Ashraf (SMT) tu suka baca?

mizz acu said...

ehhh.,.last ape jadikk??

Hajar said...

nak tau ending kena beli buku. thihi. :P

ala, biasalah. happy ending maaa...

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review