Monday, June 18, 2012

Hati Kala Cinta - Hani Fazuha

Posted by Hajar at 10:34 PM

Tajuk: Hati Kala Cinta
Penulis: Hani Fazuha
Penerbit:  Alaf 21
Harga: RM22.00
Sabah/ Sarawak: RM 25.00
Halaman:  546 mukasurat
ISBN: 9789831247174

Menyelami perasaan Lya membuatkan kita rasa sangat kesian dengan Lya ni. Terseksa sungguh perasaan bila terpaksa memendam perasaan pada sahabat karib sendiri.

Lya dan Zhafran (Zhaf) membesar bersama-sama sebab mereka berjiran sejak kecil. Hubungan mereka diibaratkan bagai isi dengan kuku. Memang ramai yang salah anggap dengan hubungan 'teman tapi mesra' mereka ni. Lya, walaupun ada menyimpan perasaan pada  Zhaf berjaya mengunci rapat mulutnya daripada berterus terang dengan Zhaf sebab tak mahu memporak perandakan hubungan baik mereka. Hubungan mereka memang berjalan dengan baik sehinggalah kemunculan Nurin, sepupu Lya yang kematian kedua ibu bapanya dalam kemalangan jalan raya. Kedatangan Nurin dalam keluarga Lya berjaya memporak perandakan hubungan Lya bukan saja dengan keluarganya, malah dengan Zhaf juga. Tak sedar diri ini orang. Huh.

Lya jadi pelik dengan Zhaf sebab selama dia rapat dengan Zhaf, dia tahu Nurin tu bukanlah jenis perempuan  yang menepati kriteria idaman Zhaf. Tapi entah macam mana boleh rapat sampai bertunang. Waktu ni Lya betul-betul rasa tersisih, bukan saja dengan ibunya, malah Zhaf nak bertunang pun Lya tak diberitahu. Cuma yang tak enaknya, Zhaf ni seolah-olah baru tersedar dari lena yang panjang bila dah hampir tarikh perkahwinannya dengan Nurin. Tapi sebab tak mahu keluarga mereka menanggung malu, perkahwinan tu tetap diteruskan biarpun Zhaf dah sedar yang hanya Lya yang dicintai. Walaupun dah terbongkar segala pekung Nurin, Zhaf tetap simpan aib Nurin tu daripada pengetahuan keluarganya.

Dalam masa yang sama pula, muncul Hareez (abang Zhaf) yang bakal ditunangkan dengan Lya atas permintaan keluarga. Oleh kerana Lya ni memang rapat dengan keluarga Zhaf, jadi mama Zhaf kalau boleh tak mahu Lya berjauhan dengannya. Sebab itulah mereka cadangkan Lya ditunangkan dengan Hareez. Walaupun pada awalnya karakter Hareez yang sombong tu agak menjengkelkan, tapi selepas ditunangkan dengan Lya, karakternya berubah seratus peratus. Rupanya karakter selamba Lya tu berjaya menambat hati si lelaki sombong ni.

Namun, siapa agaknya yang benar-benar berjaya menambat hati Lya? Hareez yang terang-terang menunjukkan perasaannya pada Lya atau Zhaf yang masih tersepit dengan masalahnya bersama Nurin?

Komen saya : Saya beli buku ni sebab tergoda dengan kata-kata kawan saya. Haha. Mujurlah ceritanya okay. Tak ada rasa nak baling masuk longkang. Cuma saya rasa watak Zhaf tu digambarkan terlampau baik sampai kena pijak kepala. Ish. Watak Hareez tu pun sepatutnya boleh dikembangkan lagi. Tak puas hati dengan pengakhiran kisah Hareez dalam ni. Hehe. Apa pun, terima kasih Nina sebab introduce buku ni dan tahniah juga buat penulis sebab berjaya buat saya rasa nak cari semua buku tulisannya. :)

0 comments:

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review