Friday, June 15, 2012

Hati Yang Luka - Norhayati Berahim

Posted by Hajar at 10:31 PM


Tajuk: Hati Yang Luka
Penulis: Norhayati Berahim
Penerbit: NB Kara Sdn. Bhd.
Harga: RM21.90
Sabah/ Sarawak: RM -
Halaman:  562 mukasurat
ISBN: 9789834347307

Saya rasa kalau dihimpun semua hero novel Norhayati Berahim yang pernah saya baca, Raof ni adalah hero yang paling menjengkelkan saya. Haha. Bukan apa, egonya tinggi melangit. Lepas tu cakap dia saja yang betul, tak pandai jaga perasaan isteri dan juga teramat mengongkong isteri. Haish. Penyabar sungguh Widad isteri si Raof ni.

Widad dan Raof ni pernah bertunang. Kemudian pertunangan mereka diputuskan oleh Widad dengan alasan nak sambung pengajian. Padahal sebenarnya Widad terlalu kecewa sebab Raof selalu memandang rendah kedudukan Widad. Tak bagi muka langsung walaupun Widad dah 2 tahun jadi tunangan Raof. Yelah, Widad cuma anak seorang pemandu (ayah Raof), sedangkan Raof anak seorang berpangkat Datuk. Raof sebenarnya menaruh hati pada Widad, cuma 'kedudukan sosial' keluarga Widad tu yang menyebabkan dia rasa malu. Heh. Jadi Widad putuskan pertunangan mereka dan bawa diri ke Sweden untuk menyambung pengajian sekaligus nak membuktikan kepada Raof yang anak seorang pemandu juga boleh berjaya.

Elok je tak berapa lama lepas Widad pulang dari Sweden, Raof disaman oleh (bekas) teman wanitanya Lily yang menuduh Raof mencederakannya. Itu semua gara-gara Raof memutuskan hubungan mereka. Memang kaki propa sungguh Lily dengan maknya ni sampai nak bawa ke mahkamah segala. Haish. Jadi untuk membuktikan yang Raof tidak seperti yang didakwa, dia disarankan oleh peguam keluarganya untuk berkahwin. Di sinilah timbulnya idea untuk meminta pertolongan Widad.

Serba salah Widad nak buat keputusan. Namun, akhirnya Widad menerima lamaran keluarga Raof dengan beberapa syarat. Peliknya Raof boleh setuju dengan semua syarat tu tanpa fikir kesan di kemudian hari.

Perkahwinan mereka ni memang banyak turun-naiknya. Raof tu sangat suka menyindir Widad. Seolah-olah macam Widad tu tak berperasaan. Heh. Mujurlah dapat isteri penyabar. Kalau tak memang dah kena tinggal agaknya. Ops, teremosional pula. :P Sejauh mana agaknya Widad mampu bertahan sebagai isteri Raof ni?


Komen saya: Membaca kebanyakan review, memang rata-rata komen mengatakan menyampah dan geram dengan Raof, termasuklah saya sendiri. Haha. Kalau wujud di dunia nyata watak ni memang dah kena lempar batu agaknya. Sekalung tahniah buat penulis sebab berjaya mencorakkan watak Raof ni sampai kita rasa nak lenyek-lenyek je Raof ni. :)



0 comments:

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review