Friday, February 17, 2012

Mencari Taman Di Hati - Aidah Bakri

Posted by Hajar at 9:00 PM

Tajuk: Mencari Taman Di Hati
Penulis: Aidah Bakri
Penerbit: Jemari Seni Sdn. Bhd.
Harga: RM 22.00
Sabah/ Sarawak: RM 25.00
Halaman: 572 mukasurat
ISBN: 9789675118753

Mungkin benar kata orang, untuk mengecap bahagia kadang kala laluan yang bakal dilalui penuh dengan onak dan duri. Aiseh, ayat.

Kisah tentang Syuhada yang diminta bertunang dengan Zulhilmi (Hilmi) sebelum melanjutkan pelajaran ke Sarawak. Ikut perjanjian bertunang cuma 3 tahun tapi entah kenapa tempoh pertunangan berlanjutan sehingga 5 tahun. Syuhada yang rasa dirinya seperti diperkotak-katikkan memutuskan pertunangan yang terjalin. Yela, selama dalam tempoh pertunangan tu Hilmi menghilang. Bila tanya keluarga Hilmi jawapan yang diberi Hilmi tengah berubat sebab ada masalah kesihatan. Jadinya bila status dah jadi samar dan tempoh bertunang pun dah tamat, lebih baikla diputuskan.

Kemudian, Syuhada bertemu pula dengan Shahrul Riezman (Riezman) yang memang dah berkenan sangat dengan Syuhada. Sebenarnya masing-masing dah kenal dari zaman remaja tapi tak pernah bertegur sapa. Rupanya Riezman ni anak bekas guru Syuhada yang banyak bagi Syuhada pinjam buku rujukan suatu ketika dulu. Jadi bila dah tahu kebenaran, lagilah Syuhada rasa rendah diri untuk bergandingan dengan Riezman. Riezman pula bila dah tau Syuhada tu gadis yang memang dia berkenan sejak dulu tu lagilah gembira sebab memang itu impian dia sejak dulu. Lagilah dia yakin untuk jadikan Syuhada pendamping hidupnya.

Keluarga Hilmi rupanya tak puas hati dengan Syuhada sebab kata mereka Syuhada penyebab 'masalah' kesihatan Hilmi tu. Kononnya, bila Syuhada meninggalkan Hilmi untuk melanjutkan pelajaran, pemikiran Hilmi jadi terganggu dan menjadi penyebab 'masalah' kesihatannya itu. Jadi mereka nak Syuhada bertanggungjawab. Syuhada kena berkahwin dengan Hilmi. Paling malang, keluarga Syuhada (terutamanya Puan Zainab, ibu Syuhada) dah bersetuju dengan cadangan keluarga Hilmi tu. Dah siap terima duit pampasan lagi bagi pihak Syuhada.

Riezman yang bermati-matian usaha untuk dapatkan tempat dalam hati Syuhada jadi sangat pelik dengan keselambaan Syuhada berdepan dengan ayat-ayat manisnya. Heh, memang pelik. Cuma rasanya Syuhada dah siap filter hati dia supaya tak jatuh hati pada sesiapa sebab tak mahu orang tu terluka sebab dia, macam yang terjadi pada Hilmi.

Kesian juga pada Syuhada yang terpaksa terima keputusan ibunya supaya berkahwin dengan Hilmi dalam tempoh yang ditetapkan. Bijaknya keluarga Hilmi, mereka merancang satu tragedi yang bakal membuatkan Syuhada takkan berkata TIDAK pada rancangan mereka. Tapi, kuasa Allah siapa yang mampu menghalang kan? Pada malam sebelum pernikahan mereka, Hilmi ditimpa kemalangan dan meninggal dunia di tempat kejadian. Syuhada juga sipersalahkan sebab kebetulan kemalangan tu terjadi sejurus selepas Hilmi bertemu Syuhada.

Disebabkan tak mahu menanggung malu membatalkan perkahwinan, Puan Zainab yang sangat kecewa dengan Syuhada mahu juga meneruskan perkahwinan. Tak kiralah siapa calonnya. Kekadang saya rasa macam ibu Syuhada tu kejam, tak bagi Syuhada buat keputusan sendiri. Tapi bila fikir balik, ibu bapa mana yang tak nak anaknya hidup bahagia? Semestinya ibu ayah mahukan yang terbaik untuk anak-anak kan?

Siapa agaknya yang bertuah mengahwini Syuhada tu ya? Adakah Riezman atau orang lain? Macam mana pula konflik hubungan Syuhada dengan ibunya?

Komen saya: Kisah yang agak straight forward, cuma jadi complicated bila Syuhada asyik menafikan perasaan dia pada Riezman. Tapi penamatnya saya agak berpuas hati sebab semua persoalan dan konflik dileraikan dengan baik. :)

0 comments:

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review