Wednesday, February 1, 2012

Kan Kukejar Cinta Kamu - Fauziah Ashari

Posted by Hajar at 1:17 PM


Tajuk: Kan Kukejar Cinta Kamu (KKCK)
Penulis: Fauziah Ashari
Penerbit: Intens Idea International Sdn. Bhd.
Harga: RM 28.90
Sabah/ Sarawak: RM 31.90
Halaman: 795 mukasurat
ISBN: 9789675289194

Kan Kukejar Cinta Kamu (KKCK) ni nampaknya membawa kita menyelami perkahwinan tanpa restu keluarga. Tambahan pula kedua keluarga saling bermusuh sejak sekian lama atas suatu salah faham yang tidak dileraikan.

Alma Hakim (Alma) berkahwin dengan Mukramin Raiyan (Ray) di Ireland 3 bulan sebelum mereka kembali ke Malaysia sejurus selepas menamatkan pengajian. Yang tragiknya, sehari selepas mereka kembali ke tanahair, Ray mengalami kemalangan dan disahkan amnesia. Kat sinilah cabaran macam mana Alma nak kembali ke dalam hidup Ray. Nek bonda (atau dipanggil Nenek Hitler), orang yang punya kuasa veto dalam keluarga Raqib tahu Ray dah berkahwin dengan Alma tapi sebab berdendam dengan keluarga Alma, Nek Bonda berusaha merahsiakan kewujudan Alma daripada Ray. Sejarah hidup Ray pun habis di ‘alter’nya semata-mata mahu menafikan kewujudan Alma daripada hidup Ray.

Usaha demi usaha Alma berbaloi, bila dia berjaya menemukan dirinya dengan Ray di kelab malam yang biasa dikunjungi oleh Ray untuk menemukan semula memorinya yang hilang. Pertemuan kedua kalinya lepas tu pula menemukan Datuk Seri Hakim (bapa Alma) dengan Nek Bonda Ray. Dari situ Ray tahu keluarganya ada masalah dengan keluarga Alma. Tapi dalam masa yang sama Ray ada terasa ‘sesuatu’ antara dia dan Alma.

Alma ni pula memang jenis selamba. Dia suka buat sesuatu perkara ikut rasa hati dia je. Jadi, bila tahu Ray amnesia, dia berusaha menggoda Ray sampai berjaya buat Ray tewas dengan godaan dia. Heh. Yang kejamnya, Ray dah siap sedia dengan video camera untuk rakamkan adegan intim mereka tu. Bila keluarga Raqib berjaya beli saham syarikat bapa Alma, Ray gunakan video tu untuk mengugut Datuk Seri Hakim supaya melepaskan pegangan sahamnya dalam syarikat tu. Datuk Seri Hakim sangat kecewa sampai kena serangan jantung. Adik Alma, Faris pun kemalangan dalam masa yang sama angkara orang upahan Nek Bonda. Alma yang rasa dia patut bertanggungjawab atas semua kejadian yang menimpa keluarganya, menghilangkan diri selama 2 tahun. Sebelum tu dia sempat mengamuk di pejabat Ray dan berterus terang dengan Ray tentang status hubungan mereka.

Lepas 2 tahun Alma kembali untuk menuntut cerai daripada Ray sejurus lepas akhbar siarkan berita yang Ray akan melangsungkan perkahwinan dalam masa terdekat. Dah tentulah dengan gadis pilihan Nek Bonda si Dilaila tu. Yang menjadi masalahnya sekarang, perkahwinan mereka belum didaftarkan. Jadi, macam mana nak failkan perceraian? Masa inilah Ray memerangkap Alma dengan perjanjian yang agak berat sebelah, tapi sebenarnya bawa banyak kelebihan untuk Alma dalam usaha nak ‘mengikat’ Ray semula.

Masa inilah Alma berusaha mendekatkan diri dengan Ray walaupun banyak sangat prasangka daripada pihak Ray. Kesian Alma, dahla kena buang keluarga, Ray pulak asyik ingat Alma berkahwin dengan dia sebab nak perangkap keluarga dia. Dalam masa yang sama Alma berusaha mencari punca dan menyelesaikan masalah kedua-dua buah keluarga. Tabah betul Alma ni.

Siapa agaknya yang membongkar rahsia keluarga Raqib? Bagaimana penerimaan Nek Bonda bila kebenaran terbongkar? Berjaya tak agaknya ingatan Ray dipulihkan? Dapatkah perkahwinan mereka diselamatkan? Hehe. Kisah kali ni diakhiri dengan scene yang agak nakal. ;)

Komen saya: Suka dengan watak-watak sampingan yang banyak membantu mewarnakan KKCK ni. Lebih-lebih lagi Kalsom yang selamba dan Huzail yang agak lurus bendul tu. :)

1 comments:

RinsyaRyc said...

Dah baca gak.. memang best :D

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review