Sunday, January 15, 2012

Jodoh Kau Dan Aku - Afifah Yusuf

Posted by Hajar at 9:03 PM

Tajuk: Jodoh Kau Dan Aku
Penulis: Afifah Yusof
Penerbit: Fajar Pakeer
Harga : RM18.00
Sabah/Sarawak: RM21.00
Halaman: 370 mukasurat
ISBN: 9789673650965

Satu lagi novel kahwin paksa di pasaran. Tipikal, tapi memang ramai yang gemarkan genre sebegini. :)

Jodoh Kau Dan Aku (JKDA) ni sebenarnya antara novel yang saya ikuti di blog penulisnya dulu. Saya tau ramai yang agak bengang dengan endingnya. But hey, that's her first attempt. So, jangan mengharapkan sesuatu yang sempurna. Doakan karyanya yang akan datang akan lebih baik daripada yang ini. Mudah-mudahan.:)

JKDA ni mengisahkan Natasya yang merupakan anak gadis kepada seorang usahawan berjaya bergelar Datuk. Natasya mempunyai seorang kakak sebapa bernama Hana. Natasya merupakan seorang graduan dalam bidang fesyen tapi dipaksa oleh Datuk Hasnol untuk bekerja di syarikatnya untuk mempelajari seelok-belok tentang perniagaan. Natasya ni selalu saja dibandingkan dengan Hana sehinggakan untuk mencari jodoh pun disuruhnya Natasya mencari jodoh yang sepadan dengan kekayaan mereka sekaligus mencontohi kakaknya yang sedang bercinta dengan Raja Farhan.

Hinggalah suatu hari kedatangan Ashraf ke rumah mereka membongkar rahsia Hana. Ashraf merupakan kekasih Hana tapi dinafikan oleh Hana. Hana berjaya memutarbelitkan fakta, mengatakan yang Ashraf merupakan kekasih Natasya. Datuk Hasnol yang memang terlalu mempercayai Hana memarahi Natasya kerana berani bercinta dengan orang yang tak sepadan dengan kedudukan mereka oleh kerana Ashraf hanyalah seorang peguam yang makan gaji.

Ashraf yang rasa marah dan tercabar dengan Hana meminang Natasya hanya kerana mahu membalas dendam di atas penghinaan keluarga Natasya kepadanya. Datuk Hasnol yang berang kerana Natasya tak mahu menurut kata-katanya terpaksa menikahkan Natasya dan Ashraf. Selepas pernikahan mereka Natasha dihalau keluar dari rumah agam keluarganya. Natasya juga dibuang kerja serta-merta.

Ashraf yang merasa bersalah dengan Natasya berusaha untuk menyediakan kediaman yang selesa untuk Natasya walaupun kediaman mereka tidaklah semewah dan seagam rumah keluarga Natasya. Tanpa pengetahuan keluarga Natasya, keluarga Ashraf juga merupakan usahawan berjaya. Cuma Ashraf tak suka menumpang kekayaan keluarganya sebagai memberontak sebab ibu bapanya kerap sibuk dengan kerjaya hingga mengabaikan Ashraf. Mujurlah keluarga ibu susuannya sangat menyayangi Ashraf.

Beberapa hal yang berlaku akhirnya merapatkan hubungan Ashraf dan Natasya. Natasya juga membantu merapatkan hubungan Ashraf dan ibu bapanya. Dalam masa yang sama, Ashraf juga membantu Datuk Hasnol menyiasat dan menyelesaikan masalah dalaman yang berlaku di dalam syarikat angkara Hana. Datuk Hasnol yang menyesal dengan perbuatannya telah meminta maaf dengan Natasya dan Ashraf.

Memang tak sangka Hana sanggup mengkhianati bapa sendiri untuk membolot syer supaya dapat menguasai syarikat. Konon dengan menyebelahi bakal bapa mertuanya, Raja Fariuddin, Hana akan memiliki dan berkuasa dalam syarikat kepunyaan bapanya itu. Tapi akhirnya Hana juga disingkirkan oleh Raja Fariuddin dengan mudah.

Apa yang bakal berlaku kepada Hana? Adakah Datuk Hasnol memaafkan Hana atas apa yang telah dilakukannya? Berjayakan Natasya mengekalkan perkahwinannya dengan Ashraf? Semuanya akan terjawab dalam JKDA. ;)

Komen saya: JKDA merupakan sebuah kisah tipikal tanpa konflik berat yang akan membuat emosi menjadi roller coaster. Senang cerita, buku ini tak membuatkan kita berfikir banyak. Just a nice story for a beginner. ;)

2 comments:

Anonymous said...

da baca... n sangat besttttt...

sangat sweeeett ( ASHRAF & NATASYA )

Unknown said...

dah baca :o sweet sangat ^_^

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review