Thursday, January 26, 2012

Aku Pilih Dia - Hezzy Azra

Posted by Hajar at 6:47 PM

Tajuk: Aku Pilih Dia
Penulis: Hezzy Azra
Penerbit: Alaf 21
Harga : RM22.00
Sabah/Sarawak: RM25.00
Halaman: 547 mukasurat
ISBN: 9789831247426

Aku Pilih Dia (APD) ni dah jadi salah satu buku kegemaran saya tahun ni.

APD mengisahkan Johana yang kehilangan tunang tersayang, Khalil tiga bulan sebelum mereka dinikahkan. Bertahun dia cuba merawati luka dihatinya kerana tiada siapa yang dapat menggantikan tempat Khalil dalam hatinya.

Johana ni bersahabat baik dengan Raif (seorang usahawan cum player) yang dikenali waktu first assignment masa mula-mula Johana jadi wartawan. Raif tertarik dengan Johana bila Johana mengutarakan soalan yang tak ada kaitan dengan event yang dia sedang cover, tapi end up topik tu jadi tajuk utama akhbar selepas tu.

Dari situlah mereka jadi rapat. Tapi masing-masing tak pernah meluahkan rasa hati. Mereka selesa kekal dengan status 'teman tapi mesra'. Raif, walaupun ramai teman wanita, namun Johana tetap ada kedudukan istimewa dalam hatinya. Cuma Raif mahupun Johana masing-masing tak mahu mencemar hubungan 'rapat' mereka dengan status yang lain.

Kemunculan Ian Redza (Ian), abang kandung Raif (berlainan ibu), berjaya mengocak ketenangan hati Johana. Kebetulan Ian merupakan seorang yang sangat sukakan aktiviti lasak, sekaligus membuatkan Johana terkenangkan arwah Khalil. Mungkin itu antara penyebab Johana sukakan Ian. Raif pula berasa tergugat bila Johana makin rapat dengan Ian. Waktu itulah dia baru sibuk-sibuk nak luahkan rasa hatinya pada Johana.

Tapi, siapa agaknya yang jadi pilihan Johana ya? ;)

Komen saya: kisah yang dilakarkan oleh Kak Hezzy biasanya simple tapi manis. Macam pertemuan antara Ian dan Johana di Petronas. Unexpected, tapi berjaya dikembangkan dengan baik. :) Buat yang merindui Marissa dan Akmal (Kenangan Terindah) dan juga Shaq dan Larra (Cinta Tak Beralih), kemunculan cameo mereka bakal mengubati rindu kalian. ;)

2 comments:

Hezzy Azra... said...

Terima kasih, Hajar atas kesudian membaca Aku Pilih Dia dan coretan komen di atas. Akak hargai sgt2...:)

Hajar said...

Alahai, segannya saya bila Kak Hezzy komen kat sini. :')

Terima kasih juga atas kisah yang manis ni. mudah-mudahan banyak lagi kisah manis yang bakal dilakarkan selepas ni. Amin.. :)

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review