Sunday, January 15, 2012

Tajdid Rindumu - Dyza Ainun

Posted by Hajar at 9:08 PM

Tajuk: Tajdid Rindumu
Penulis: Dyza Ainun
Penerbit: Buku Prima
Harga : RM25.90
Sabah/Sarawak: RM28.90
Halaman: 661 mukasurat
ISBN: 9789670184111

Tajdid Rindumu mengisahkan V'na, seorang graduan yang bekerja di Kedai Kek Suria sementara menanti pekerjaan yang lebih baik. V'na mempunyai 2 orang sahabat baik yang bekerja bersama dengannya di Kedai Kek Suria.

Akibat 'kemalangan' secara tidak sengaja antara V'na dengan Izzul Haqeemi telah menyebabkan Izzul tertarik dengan V'na walaupun V'na ni perwatakannya sangatlah dingin dan kasar. Tapi Izzul ni tak berputus asa dan sentiasa mencari peluang untuk mendekati V'na. Kawan-kawan V'na yang berdua tu pun memang penyokong kuat Izzul.

Mereka tak mengetahui yang sebenarnya Izzul tu dah berkahwin dengan Siti Dalila namun masih belum dikurniakan zuriat walaupun telah berkahwin lebih 5 tahun. Bila Izzul suarakan hasrat ingin berkahwin lain, Siti Dalila sangat terluka. Namun dalam masa yang sama berusaha mencarikan calon isteri untuk suaminya tanpa mengetahui Izzul sebenarnya sudah ada calon yang sesuai.

Bila Siti Dalila mengetahui yang Izzul telah mempunyai calon, Siti Dalila tekad untuk bertemu dengan V'na, melamar bagi pihak Izzul. Memang agak kurang waraslah bila isteri sanggup melamar wanita lain bagi pihak suami kan? Tapi ugutan Izzul yang akan meninggalkan Malaysia sekiranya tidak dapat berkahwin dengan V'na membuatkan Siti Dalila mengalah. Isteri mana yang tak sayangkan suami kan?

V'na mulanya menolak. Yelah, perempuan mana yang rela bermadu kan? Namun pujukan-demi pujukan oleh Siti Dalila telah berjaya membuatkan V'na bersetuju dengan pernikahan itu. Dengan syarat, V'na berkahwin dengan Izzul untuk melahirkan zuriat dengan dibayar sejumlah wang untuk pembinaan rumah keluarganya dikampung. Siti Dalila berasa 'selamat' bila mengetahui yang V'na tidak mencintai Izzul tetapi dia tidak mengetahui bahawa sebenarnya Izzul sangat cintakan V'na.

Perkahwinan mereka berlangsung seperti yang dirancangkan. Siti Dalila membawa diri ke Indonesia untuk memberi ruang kepada Izzul menghabiskan masa dengan V'na. Pertemuannya dengan teman seuniversiti, Syakil banyak membantu Siti Dalila berhadapan dengan kemelut rumahtangganya. Godaan demi godaan oleh Syakil akhirnya menyeret mereka hingga ke hubungan terlarang walaupun Siti Dalila sebenarnya masih mencintai Izzul.

Apabila V'na mengandung Siti Dalila mula berasa kedudukannya tergugat apabila Izzul memberikan sepenuh perhatian kepada V'na sehingga menolak satu kontrak besar yang memerlukan Izzul ke luar negara. Bila mengetahui Izzul sanggup mengorbankan perniagaan hanya untuk V'na, Siti Dalila sanggup bertemu V'na supaya memujuk Izzul untuk menyelesaikan urusniaga tersebut. Siti Dalila juga kerap mengingatkan kedudukan V'na di sisi Izzul. V'na yang sebenarnya telah mula jatuh cinta dengan suami sendiri terpaksa menyembunyikan perasaannya hanya kerana terikat dengan perjanjian sebelum perkahwinannya itu.

Lawak juga V'na ni, setiap kali mengidam nak makan apa-apa dia akan sms Izzul dengan menggunakan anak mereka sebagai perantaraan. Biasanya smsnya akan ada 'anak awak teringin nak makan itu' atau ' anak awak mengidam nak makan ini'. Hanya kerana nak menjaga gengsi dan air mukanya.

Bila menyedari yang Izzul terlalu cintakan V'na, Siti Dalila berikhtiar untuk memisahkan mereka selepas V'na melahirkan zuriat yang ditunggu itu. Akhirnya dengan bantuan 'ubat pembenci' yang diperolehinya di Indonesia, Siti Dalila berjaya membuat Izzul menceraikan V'na dengan talak tiga sejurus selepasV'na melahirkan zuriat mereka. Bayi mereka yang diberi nama Kamila juga turut diambil untuk dipelihara oleh Izzul dan Siti Dalila.

Dendam Siti Dalila kepada V'na masih belum selesai apabila dia mencadangkan Syakil menikahi V'na. Kononnya bila Syakil menikahi V'na, hak penjagaan Kamila akan diserahkan kepada V'na. Walhal niat sebenarnya adalah untuk menyeksa V'na dengan perkahwinan itu. Memaksa V'na jadi saksi hubungan terlarang mereka berdua.

Akhirnya hubungan terlarang mereka terbongkar bila Siti Dalila ditimpa kemalangan dan keguguran. Syakil meninggal dunia setelah terlibat dalam kemalangan jalan raya itu. V'na pula koma setelah jatuh akibat pergaduhan dengan Syakil dan Siti Dalila.

Apakah yang berlaku kepada V'na? Berjayakah V'na mendapatkan semula zuriatnya daripada Izzul?

Komen saya: Buku ini penuh emosi. Lebih-lebih lagi bila melibatkan Siti Dalila. Watak isteri baik yang berdendam akibat termakan hasutan syaitan. Dendam yang akhirnya memakan diri sendiri. Sebenarnya ada juga unsur yang saya rasa macam tak logik, tapi bila fikirkan ia hanyalah imaginasi penulis sebuah karya kreatif, abaikan ajelah unsur tak logik tu. :P

0 comments:

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review