Thursday, January 12, 2012

Erti Cinta - Camellia Emkay

Posted by Hajar at 9:06 PM

Erti Cinta
Penulis: Camellia Emkay
Terbitan : Karyaseni Enterprise
Harga : RM19.00
Sabah/Sarawak: RM22.00
Halaman: 484 muka surat
ISBN : 9789670246116

Seperti yang saya catatkan di twitter beberapa minggu yang lalu, membaca buku ini seumpama menonton siri Ghost Whisperer. Ia seumpama seram yang takkan jadi seram bila kita tidak tahu yang kita sebenarnya berada di sekeliling ‘mereka’. Atau sebenarnya ‘mereka’ yang berada di sekeliling kita? Heh.

Sejujurnya ini memang pertama kali saya membaca karya genre sebegini dan saya ambil masa agak lama juga untuk menyudahkan pembacaan atas dasar diri sendiri yang dihantui fobia. J

Erti Cinta membawa kita menyelami kehidupan Anis dan Maria, 2 orang pelajar kolej yang bersahabat baik. Atas sebab tidak selesa dan tidak sanggup berhimpit di dalam bilik asrama yang disediakan oleh pihak kolej, mereka mengambil inisiatif mencari rumah sewa untuk keselesaan mereka sendiri.

Mereka kemudiannya berpindah ke Flat Seri Mastura, di tingkat 7. Di sini mereka berkenalan dengan Joe dan ibunya serta Danny yang penuh misteri. Joe yang sentiasa bertindak ala ‘guardian angel’ kepada Anis dan Maria ini sebenarnya menyimpan ‘cerita’ tentang kawasan tempat tinggal mereka tu. Atas sebab kawan yang pernah dikenali oleh Joe itu (Zana) ada iras Anis, maka Joe sentiasa sukarela bertindak sebagai ‘guardian angel’ buat Anis dan Maria supaya Anis (terutamanya) dan Maria takkan mengulangi sejarah yang telah menimpa Zana.

Antara pesanan-pesanan Joe dan ibunya;

- Jangan balik lewat.

- Jangan berkeliaran di bawah flat waktu senja / Maghrib

- Tidur awal (sebelum tengah malam)

- Abaikan bunyi-bunyi yang didengari.

Sebenarnya saya kagum dengan Anis dan Maria yang sangat berfikiran positif dalam menangani ‘gangguan’ sebegini. Walaupun sebenarnya Joe dan ibunya sudah meminta mereka mengabaikan saja bunyi yang mereka dengar itu. Sanggup pula ke tingkat atas semata-mata untuk ‘warning’ penghuni di atas rumah mereka yang suka buat bising mengalihkan perabot di tengah malam. Kalau sayalah, mesti dah meremang bulu roma. =)

Banyak lagi gangguan yang mereka alami sehingga Anis jatuh sakit dan akhirnya memaksa Maria mencari ibu Joe untuk membongkar kebenaran yang tersirat di sebalik kemisterian rumah mereka dan kawasan flat itu sendiri. Tapi, mereka masih lagi berani (atau tiada pilihan lain) untuk tinggal di situ.

Danny pula dikenali oleh mereka pada hari pertama berpindah ke Flat Seri Mastura. Perwatakan Danny yang nampak ‘cool’ dan kacak itu telah menarik minat Anis untuk cuba lebih mengenali Danny. Tapi malangnya Danny ini sangat misteri dan hanya waktu tertentu saja dia memunculkan diri. Bila ditanya pada Joe, tiada siapa pun mengenali Danny. Lalu, siapa agaknya Danny?

Permintaan Danny yang menyuruh Anis mencari Haryati atau Pia bagi mendapatkan kerja part time di Taman Air Vienna akhirnya berjaya menyingkap misteri siapa Danny yang sebenarnya. Di situlah kita dapat menyimpulkan erti cinta yang cuba disampaikan dalam naskhah ini.

Komen saya: Cubalah baca karya ini dan anda takkan menyesal. Dengarnya akan ada kesinambungannya nanti. =)

0 comments:

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review