Sunday, February 9, 2014

Dia Imamku

Posted by Hajar at 9:52 PM
Tajuk: Dia Imamku
Penulis: Najwa Rahman
Penerbit: Penerbitan Kaki Novel Sdn. Bhd.
Harga: RM21.00
Sabah/ Sarawak: RM 24.00
Halaman:  579 mukasurat
ISBN: 9789670448572

Aturan Tuhan menemukan mereka kembali selepas berbelas tahun terpisah. Siapa sangka akhirnya Naufal bertemu jodoh dengan Insyirah? Dalam diam rupanya kedua-dua mereka saling memendam rasa. Melihatkan hubungan mereka yang sentiasa bercakaran antara satu sama lain memang agak mustahil kiranya mereka berdua disatukan. Rupanya mereka telah ditunangkan sedari kecil bila Naufal sendiri pernah menyuarakan hasrat hatinya untuk melamar Insyirah bila mereka dewasa nanti. Amboi, kecik-kecik dah pandai ye Naufal. Ish ish...

Sebelum tercetusnya berita tentang lamaran keluarga Naufal ni, Insyirah kerap bermimpi bertemu bakal imamnya. Cuma dia tak pasti adakah benar Naufal yang telah tersurat sebagai imam yang bakal memimpinnya? Bila banyak petunjuk yang menuju ke arah Naufal, Insyirah redha dengan ketentuan yang tersurat. Mereka kemudiannya disatukan dengan restu kedua belah keluarga. Lepas berkahwin barulah Insyirah tau yang Naufal bukanlah teruk sangat. Selama ni Naufal suka berlagak sinis dengannya sebab nak jaga gengsi. Haha.

Lumrah setiap perkahwinan pasti ada badai yang mendatang. Lebih-lebih lagi bagi pasangan muda yang berjauhan seperti mereka. Walaupun sentiasa berhubung, masih tetap ada rasa curiga dalam diri masing-masing. Yang paling menyakitkan hati bila ada yang suka mengendeng dengan Naufal walaupun tahu status Naufal yang sudah pun bergelar suami. Insyirah yang masih bersikap keanak-anakan pula selalu merajuk dan berjauh hati dengan Naufal disebabkan hal ini. Haish. 

Kehadiran si cilik Isyraf mengajar mereka untuk jadi lebih matang. Namun, mampukah Insyirah bertahan apabila sekali lagi datang penggangu yang mengendeng dan berhasrat untuk memisahkan Insyirah dan Isyraf daripada Naufal?

Komen saya:

Yang saya suka:

1. Naufal yang kerek dan kadangkala bermulut manis.
2. Insyirah yang kuat dan tak mudah mengalah.
3. Keluarga mereka yang sentiasa menyokong dalam apa keadaan.
4. Penggunaan gaya bahasa yang mudah.
5. Penceritaan yang pantas dan tak meleret-leret.
6. Ada Mika! Eh, tetiba. :P

Yang saya 'kurang' suka:

1. Naufal yang terlampau baik sampai orang lain berani ambil kesempatan atas kebaikannya tu. Kalau tak, masakan timbul dendengs berdua tu? (Nak tau dendengs ni apa dan siapa kena baca okay? :P)
2. Insyirah yang cepat melatah. Lumrah orang perempuan memang macam tu agaknya.
3. Ketidakmatangan mereka berdua dalam melayari rumahtangga. Hmm, cuma saya harus akui realitinya hal macam ni banyak berlaku terutamanya di kalangan pasangan muda.
4. Adegan-adegan manis bergula yang saya rasa kalau penulis boleh metaforakan dengan lebih baik, akan membolehkan saya tanpa ragu berkongsi bacaan buku ni dengan anak-anak buah saya. :)

Keseluruhannya, kisah ni merupakan bacaan santai walau terkadang luruh juga air mata disebabkan Naufal yang tak cuba mengerti hati Insyirah. Sobs. Tahniah ye Dik Najwa. Selamat maju jaya untuk pengajian yang berbaki dan juga untuk kisah-kisah seterusnya. :) 

2 comments:

Unknown said...

Sebenarnya masa tengok 'promo'buku ni keluar macam was-was. Tapi bila Hajar dah review ni memang akan beli la bersama Arluna tu. Hehehe.....

Hajar said...

Along Nani:
As usual, awak memang selalu tergoda dengan review saya kan? :P

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review