Sunday, December 14, 2014

Mutiara Hatiku Rafflesia

Posted by Hajar at 11:04 PM

Tajuk:  Mutiara Hatiku Raflesia
Penulis: Bill Bora
Penerbit: Idea Kreatif Publication
Harga: RM24.00
Sabah/ Sarawak: RM 27.00
Halaman:  502 mukasurat
ISBN: 9789670718101

Anis Sophea (Anis):
Si cantik manis yang datang ke ibu kota dengan tujuan untuk mencari rezeki dan membantu keluarga di kampung. Hidupnya yang biasa-biasa bertukar jadi luar biasa selepas berkenalan dengan si kacak bernama Haris Ilham (Haris) . Hidup Anis berubah seumpama kisah dongeng selepas itu. Dikelilingi segala kemewahan dan keindahan yang didamba oleh setiap gadis. Namun halangan keluarga Haris membantutkan hasrat Anis untuk menanam impian. Dalam masa yang sama Anis turut diintai oleh 3 jejaka lain yang menyimpan rasa terhadap Anis. Antara Haris, Andrian, Ikmal dan Zarul siapa akhirnya yang bakal jadi pilihan Anis?

Haris Ilham (Haris):
Pertemuan pertamanya dengan Anis berlaku sewaktu Haris menemankan Puan Zaitun, ibunya memilih aksesori di butik Rafflesia. Haha, masa ni bukan Anis je, saya pun ingat Haris tu ‘anak ikan’. :P Rupanya Haris ni putera idaman. Tertarik dengan si gadis membuatkan Haris tekad untuk mendekati Anis. Sungguh pun Haris nampak berjaya mendahului para pesaingnya, halangan si ibu membantutkan hasrat Haris untuk memperisterikan Anis. Haish. Lemahnya Haris bila berdepan dengan perancangan licik ibunya buat saya reject Haris ni awal-awal lagi. :P

Ikmal Reza (Ikmal) :
Seorang selebriti yang ditemui Anis semasa penggambaran di butik Rafflesia. Dan semestinya sebagai seorang selebriti, sikap perasan tak bertempat tu mesti ada. Ikmal ni fikir bila perempuan rapat dengan dia sebab nak tumpang glamour. Ish, tolonglaa... Yang sebenarnya Anis pergunakan Ikmal untuk mengelakkan diri daripada Haris. Watak Ikmal ni tak begitu menonjol sangat berbanding tiga watak lelaki lain ni.

Zarul Hisyam (Zarul):
Rakan sekerja Anis. Sentiasa jadi bahu untuk Anis bersandar. Sentiasa ada setiap kali Anis ditimpa masalah. Zarul sebenarnya turut menyimpan rasa terhadap Anis. Cuma dia sayangkan hubungan baiknya dengan Anis yang pasti berantakan sekiranya dia menyuarakan hasrat hatinya. Fuh. Jadi ‘abang’ Anis sampai bila-bila boleh tak, Zarul? ;)

Andrian:
Kawan baik kepada Haris. Selalu jadi penyelamat Anis dalam waktu kecemasan terutamanya bila melibatkan Haris. Haih. Dahlah Andrian ni ada sejarah hidup yang sadis. Bila hati dah terbuka untuk cari pengganti tunangnya, Andrian rupanya jatuh cinta pada kekasih sahabat sendiri. Haih lagi. Kesianlah. Kalau pass Andrian ni kat saya boleh tak??? :P

Komen saya:
1. Kisah ini memang sangat klise. Kisah seputar seorang gadis jadi rebutan 4 orang jejaka. Cuma, pembacaan saya diselamatkan oleh gaya bahasa yang kemas dan membuatkan kita rasa selesa untuk meneruskan pembacaan.

2. Buku ini tiada adegan manis bergula yang akan buat kita rasa nak togak air masak bergelen-gelen. :P

3. Saya baru sedar yang saya ada sindrom suka hero kedua. Selalunya sindrom ni berlaku bila menonton drama Korea. Kali ni dalam novel la pulak. :P

4. Kena sabar menunggu sambungannya walaupun saya tak sabar nak tahu kesudahan nasib Jasmin (kawan Anis) yang busuk hati tu.

5. Tahniah buat penulis dan team penyusun kisah ini atas kemenangan dalam Anugerah Buku Negara baru-baru ini. Moga dikurniakan ilham untuk meneruskan sekuel kisah ini. :) 

0 comments:

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review