Saturday, November 29, 2014

Ulu Yam Di Liverpool

Posted by Hajar at 10:46 PM

Tajuk: Ulu Yam Di Liverpool
Penulis: Nazali Noor
Penerbit:  Grup Buku Karangkraf Sdn Bhd
Harga: RM 19.90
Sabah/ Sarawak: RM 22.90
Halaman:  496 mukasurat
ISBN: 9789831249000


Sesekali layan travelog best juga kan?

Niat nak membaca travelog ini akhirnya terlaksana bila dipertemukan dengan buku ni masa pesta buku Alaf baru-baru ni. Alhamdulillah.

Travelog ini membawa kita mengikuti pengalaman dan perjalanan penulis yang sebenarnya sudah lama berhajat untuk ke England setelah mendengar cerita ayahnya yang pernah ke England tak lama dulu. Tapi malangnya hasrat dan impiannya itu seringkali diperlekehkan oleh mereka yang mengenalinya. Kata mereka, mana bisa anak kampung yang dibesarkan di Ulu Yam ini mungkin mampu mencapai impian yang setinggi angkasa itu. Kata penulis, mereka ini adalah pencuri impian kerana sentiasa memandang sinis impian orang lain.

Sebenarnya janji Allah tu pasti. Datangnya cuma cepat atau lambat saja. Cuma sebagai hambaNYA kita janganlah berputus asa. Ada sebab kadangkala kenapa apa yang kita mahu tu lambat dikabulkan.

"Kadangkala perjalanan kita mencapai impian tidak seperti denai yang kita harapkan. Tapi bersangka baiklah dengan Allah. Ada ketikanya Allah lewatkan sedikit kurniaanNYA kerana Dia mahu berikan kita sesuatu yang berlipat kali ganda kejayaannya. Bersabarlah. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Pemurah dan Mengasihani." - m/s 422

Banyak juga paparan kisah-kisah yang buatkan saya terkenang kisah hidup saya sendiri. Yang buat saya merenung kembali ke asal-usul. :) Terima kasih En Naz. Moga diberikan ilham dan kesempatan untuk meneruskan penulisan travelog ketiga. :) 


0 comments:

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review