Monday, December 22, 2014

Cinta Sufi

Posted by Hajar at 12:30 PM
Tajuk: Cinta Sufi
Penulis: Ramlee Awang Murshid
Penerbit:  Alaf 21
Harga: RM19.90
Sabah/ Sarawak: RM 22.90
Halaman:  509 mukasurat
ISBN: 9789831245415


Kepulangan Saifudin dari abad ke 21 melumpuhkan kudratnya. Serasa seperti sudah hilang kepahlawanannya. Namun kekuatan imannya tidak bisa dipertikaikan sungguh pun ditimpa ujian sebegini. Dalam ketidakupayaan Saifudin inilah Melaka ditawan oleh Portugis.

Kedatangan rombongan penjajah dari Portugis itu juga turut disertai oleh Catalina, balu pahlawan Portugis yang gugur di medan peperangan. Kedatangannya ke Melaka hanya kerana mahu mencari lelaki bertanduk dua seperti digambarkan oleh Maryam yang ditemui dalam mimpinya. Pertemuannya dengan Saifudin bagaikan memberi petunjuk kepada kebuntuannya. Lalu Saifudin dijadikan hamba sahayanya dan perjalanan ke Hulu Melaka pun diteruskan untuk mencari Maryam.

Dalam perjalanan ke Hulu Melaka, rombongan Catalina diganggu oleh makhluk penghisap darah yang juga merupakan makhluk tunggangan Taghut. Kemunculan mereka semestinya untuk menghapuskan Saifudin. Dalam ketidakupayaannya itu Saifudin telah diselamatkan oleh bangsa Polip, makhluk bersayap yang pernah membantunya semasa berperang dengan Maharani Kerajaan Pulau Utara tidak lama dahulu. Saifudin di bawa pulang ke tempat mereka untuk proses pemulihan.

Rupanya dalam diam Saifudin diintai oleh Luna, serikandi bangsa Polip. Kematian suami akibat terkorban semasa berperang dengan Raja Roman membuat dirinya lebih suka mengembara. Dalam pengembaraannya itulah Luna bertemu Saifudin dan mula jatuh hati dengan keperibadian dan akhlak mulia Saifudin. Namun, mana mungkin bangsa Polip dan manusia bersatu?

Setelah pulih Saifudin dihantar kembali ke Hulu Melaka untuk meneruskan perjalanan mengiringi Catalina menjejaki Maryamnya. Dapatkan Catalina menemui Maryam di kala Saifudin bersama-sama Hang Tuah bersaudara bersiap sedia untuk bertempur dengan tentera Portugis yang bersekutu dengan Taghut?

Komen saya:
1. Saya bersetuju dengan resensi teman-teman lain yang mengatakan Cinta Sufi ini menunjukkan sisi lemah Saifudin. Hakikatnya dia juga manusia biasa, ada waktunya dia memerlukan sokongan orang lain untuk terus berdiri. :)

2. Tiba-tiba saya sukakan watak Hang Tuah dalam siri ini. Terserlah gaya kepahlawanan Melayunya itu. Hikhik..

3. Aksi-aksi perang dan pertempuran dalam siri ini memang agak mengujakan. Buat saya rasa tak senang duduk di kala membacanya. :)

4. Pengakhiran kisah ni memang buat pembaca tertanya-tanya. Mujurlah saya dah ada koleksi lengkap. Kalau tidak ada kemungkinan boleh meroyan nak tunggu sambungannya. :P 

1 comments:

Sha said...

Sangat teruja setiap kali membaca kisah2 yang ditulis oleh Ramlee Awang Murshid...ceritanya unik & melebihi jangkauan minda sha

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review