Sunday, December 21, 2014

Antologi Cerpen Cinta Pertama

Posted by Hajar at 8:49 PM

Tajuk: Antologi Cerpen Cinta Pertama
Penulis:  -
Penerbit: JS Adiwarna
Harga: RM 38.00
Sabah/ Sarawak: RM 41.00
Halaman: 695 mukasurat
ISBN: 9789670757018

Habis juga pembacaan. Alhamdulillah.

Puas hati walaupun ambil masa yang agak lama untuk sudahkan pembacaan.

Seperti antologi cerpen terdahulu, antologi cerpen ini juga tidak hanya tertumpu kepada kisah cinta pertama terhadap individu berlainan jantina. Malah pengertian cinta pertama diceritakan dalam perspektif yang lebih meluas.

Secara peribadinya dengan kekangan masa untuk membaca seperti sekarang, saya lebih gemar membaca kisah-kisah pendek sebegini untuk melepaskan tekanan seharian.

Terdapat 44 buah cerpen yang (bagi saya) setiap satunya mempunyai ‘rasa’nya yang tersendiri.

Antara cerpen yang masih melekat dalam pemikiran adalah;

Quadratik Cinta - Ika Madera:
Kerapkali kita dihadapkan dengan kisah skandal pasangan yang sudah berkahwin. Alasan mereka, pasangan mereka tidak seperti yang mereka impikan dan pelbagai lagi alasan untuk meng’halal’kan perbuatan terlarang mereka itu. Namun bagi Maisarah, sungguh pun kenangan cintanya bersama Iqram masih segar di ingatan, keluarga bahagia yang dimilikinya terlalu ‘mahal’ untuk ditukar ganti. :)

Dia, Lelaki Pertama - Wan Malini:
Kisah kekesalan Aina Najiha yang telah mengecewakan seorang bapa gara-gara cinta pertamanya. Lumrah kebanyakan manusia bila dibutakan oleh cinta, terlupa siapa yang perlu diutamakan. Tapi mujurlah masih sempat memohon keampunan si bapa. Cuma mungkin dia tak sedar yang si bapalah lelaki pertama dan yang utama dalam hidupnya. Kisah yang simple tapi sangat mendalam maknanya, terutamanya untuk anak-anak gadis. :)

Monolog Negatif 30 - Shirod Shukri:
Bila Hashira mula memberontak dan meminta sesuatu yang tak sanggup dilakukan olehnya, Budi memberi tempoh ‘bertenang’ selama 30 hari buat mereka berdua. Di samping itu dibekalkan buku catatan untuk Hashira mencatat apa yang dirasainya sepanjang tempoh perpisahan mereka. Sebenarnya tujuan Budi adalah untuk buat Hashira sedar dan bermuhasabah diri tentang tujuan perkahwinan dan apa yang dimahukan dalam perkahwinan mereka. Hasilnya? Kenalah baca. :P

P/s: Kudos untuk jiran taman sebelah.(Haha) Keep it up! Masih sabar menanti novel pertama penulis. :)

Kawan Pena Selamanya - Ain Sabrina:
Cerita yang saya rasa paling comel dalam antologi ini. Hehe. Kisah persahabatan antara Amar dan Safiya yang berjiran semenjak kecil. Uniknya kisah ini disampaikan dalam bentuk balasan surat dan email antara kedua mereka. Persahabatan yang berlanjutan dari zaman kanak-kanak hingga dewasa. Dan yang comelnya sebab dari awal lagi Amar memang dah suka Safiya. Kisah yang cukup manis dan tak terlebih gula. :)

Rasanya cukuplah 4 cerpen. Nak baca selebihnya kenalah dapatkan antologi cerpen ini tau. ;) 

0 comments:

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review