Sunday, March 30, 2014

1, 2, 3... Bintang Di Langit

Posted by Hajar at 12:08 AM
Tajuk: 1, 2, 3... Bintang Di Langit
Penulis: Bidayatul H.
Penerbit: Jemari Seni Sdn. Bhd.
Harga: RM 21.00
Sabah/ Sarawak: RM 24.00
Halaman:  514 mukasurat
ISBN: 9789670508573

Kerap kali kita diingatkan, antara seorang lelaki dan seorang perempuan bila berkawan baik, pasti ada salah seorang di antara mereka yang tergelincir perasaan. Begitu juga yang terjadi kepada Nur Farha (Ji’a). Rupanya dalam meniti usia remajanya, Ji’a mula mengagumi Ahmad Farhan (Pa’an). Siapa sangka Pa’an yang manja kededek (manja teramat) dan selalu menjadikan Ji’a sebagai pelindung di kala dibuli Malik, teman sekelas mereka mampu memikat hati seorang Nur Farha? Namun, rasa yang dialami Ji’a hanya disimpan rapat dalam hatinya sehinggalah rasa hatinya terbongkar bila Pa’an menemui buku catatan Ji’a.

Hubungan rapat mereka terputus kerana insiden itu. Masing-masing tidak berusaha memulihkan hubungan yang tercalar sehinggalah Pa’an mendengar berita yang Ji’a bakal dilamar. Hubungan yang sedia retak bertambah retak bila Pa’an menentang hasrat Ji’a untuk menerima lamaran Hardi. Huh, kalau saya pun hangin. Sudahlah kes dulu tak selesai, lepas tu suka-suki nak halang keputusan saya. Eh, emo pulak. :P

Lapan tahun berlalu, takdir mempertemukan mereka kembali di tempat kerja yang sama. Sungguhpun kisah zaman hingusan mereka itu telah lama berlalu, mereka tetap rasa kekok. Biarpun Pa’an selalu berusaha untuk mendekati, Ji’a tetap kekal menjauh. Last resort, Pa’an terpaksa menggunakan media sosial untuk mendekati Ji’a. Misi utamanya untuk memohon maaf atas keterlanjuran katanya pada Ji’a dulu. Antara Pa'an dan Ji'a, ada kenangan yang mengikat mereka. Mampukah Ji’a memaafkan Pa’an seikhlas hatinya? Dan mampukah hubungan mereka kembali seperti bertahun-tahun dulu?

Komen saya:

1. Kisahnya sangatlah mudah. Santai. Manis. Lebih-lebih lagi penamatnya. Buat saya rasa nak dengar lagu M Nasir berkali-kali. Hihi. ;)

2. Rasanya ramai je di antara kita pernah lalui kisah sebegini kan? Kadang-kadang ada yang bermasam muka sampai bertahun-tahun hanya kerana sebab yang kecil. Puncanya? Ego!

3. Memetik kata-kata Ustaz Pahrol, “Memaafkan itu memerlukan kasih sayang. Melupakan itu pula memerlukan masa.” Maaf. Perkataan yang mudah tapi payah untuk diungkapkan. Lebih-lebih lagi bila sikap ego beraja dalam dada. Percayalah, bila kita memohon maaf dan ikhlas memaafkan, hati akan jadi tenang tanpa rasa dendam di hati. :)

4. Suka dengan persekitaran yang ditonjolkan dalam kisah ini. Suasana kampung. Bendang. Anak-anak kampung yang bermain selut dan lumpur. Wah, tiba-tiba rindu nak balik kampung. :)

5. Suka dengan unsur kekeluargaan dan persahabatan yang ditampilkan dalam naskhah ini.

6. Tak sangka kisah yang pernah saya ikuti di blog penulis ni dah jadi karya bercetak. Tahniah buat penulis atas kelahiran karya sulungnya ini. Maaf, bukan sengaja melambatkan review. Cuma belum ketemu waktu sesuai untuk menaip. :) Selamat maju jaya untuk karya seterusnya. We want moreee. Hahaha. :P 

1 comments:

Bidayatul H. said...

Terima kasih cik Hajar untuk ulasan yang manis ni :)

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review