Monday, February 4, 2013

Jangan Ganggu Lenaku - Haiza Najwa

Posted by Hajar at 10:47 PM

Tajuk: Jangan Ganggu Lenaku
Penulis: Haiza Najwa
Penerbit:  Alaf 21
Harga: RM22.00
Sabah/ Sarawak: RM 25.00
Halaman:  568 mukasurat
ISBN: 9789831247532

Kalau anda seorang pembaca (macam saya) yang suka membelek ending sesebuah buku, saya nasihatkan jangan buat macam tu bila baca buku ni. Sebab kisah yang terkandung dalam buku ni memang unpredictable. Jadi, silalah baca dari awal. :P

Kesepian dan kesunyian memang dah seumpama kawan baik kepada Atira. Pemergian ibu tersayang ketika dia masih di tingkatan satu betul-betul membawa impak besar dalam hidupnya. Syed Azmi Kelana (bapa Atira) juga turut larut dalam kesedihan sehingga mengabaikan Atira. Cuma kehadiran Asfahul banyak mengisi kekosongan hidup Atira. Bila Asfahul melanjutkan pelajaran ke luar negara, hidup Atira kembali sunyi. Memang nampak naif sangat Atira ni. Ramai orang anggap dia masih terperangkap dalam usia 13 tahunnya termasuklah Asfahul.

Kepulangan Asfahul ke Malaysia menyatukannya dengan Atira. Atira memang gembira bila akhirnya Asfahul kembali ke sisinya. Tapi tidak bagi Asfahul. Perkahwinannya dengan  Atira hanya kerana mahu menyempurnakan amanah arwah Syed Azmi yang mahukan Asfahul menjaga Atira hanya kerana Asfahul satu-satunya lelaki yang dipercayai untuk menjaga Atira.

Kehadiran Emalin di antara Atira dan Asfahul sangat menggugat keyakinan diri Atira. Memang kesian sangat bila Atira dibuli oleh Emalin ni. Memang tak sedar diri. Dahlah menempel di rumah orang, nak berlagak jadi tuan. Belum kahwin dengan Asfahul dah tunjuk belang. Bila dah kahwin lagilah menjadi-jadi belangnya. Haish. Untungnya Atira ni dikelilingi oleh individu yang menyayanginya disebabkan sikap naifnya tu.

'Kekosongan' yang ditinggalkan oleh Asfahul inilah yang mengundang 'pendamping' dalam setiap lena Atira. Bahagia yang dicari oleh Atira cuma ditemui dalam lenanya. Lebih-lebih lagi bila Atira keguguran bayi sulungnya angkara perbuatan Emalin. Ditambah pula dengan layanan dingin Asfahul yang kerap berprasangka pada Atira. Kontra sungguh dengan layanan Asfahul yang ditemui dalam setiap mimpi-mimpinya. Asfahul yang ditemui dalam mimpi begitu membahagiakannya. Menyebabkan Atira sentiasa mahu dibuai lena angkara rindukan belaian mesra seorang suami. Haish. Dari manalah agaknya datang si Asfahul dalam mimpi Atira tu ya?

Komen saya: Kisah ini sangat padat. Plotnya bersambung-sambung sampai kita tak sangka sebenarnya rumah kosong di sebelah Teratak Asfalin (rumah Atira dan Asfahul) sebenarnya ada kaitan dengan Emalin. Heh. Pertama kali baca kisah paranormal yang buat saya rasa teruja nak habiskan pembacaan. Kisah ni juga buat kita lebih mengagumi kebesaran Allah. Yelah, setiap kejadian dalam dunia ni mesti ada signifikannya kan? Dan kita juga kena ingat, dalam dunia ni bukan hanya tergolong daripada manusia je, ada juga makhluk-makhluk yang kita tak nampak dengan mata kasar. 'Kekosongan' dalam diri itulah yang biasanya akan mengudang 'mereka' ni dalam hidup kita. Jadi, jangan biarkan diri larut dalam perasaan 'kosong' tu. :) Watak antagonis Emalin juga berjaya dilakarkan dengan baik sampai kita rasa; Ya Allah, kenapalah jahat sangat perempuan ni? Pembuli, penganiaya semua serah kat dialah. Haha. Nasiblah takde rasa nak campak buku. :P Apa pun, sekalung tahniah untuk penulis sebab buat saya berjaya khatamkan kisah 'sebegini' dalam tempoh dua hari. Oh, tak lupa juga terima kasih buat kawan-kawan saya nun jauh di Rusia dan Puchong yang dok menggoda saya untuk baca buku ni. It's really worth to read.  Tak rugi okay? :)       

4 comments:

syira destroyer said...

lps bace review hajar tetibe rse nk beli..
selalu nmpk buku ni sy buat dono je hehehe..

Hajar said...

syira:
haha. saya tergerak nk bc lps Nina review. Kalau dh terasa bosan dgn novel yg lbh kurang sama je jln cerita, tryla bc buku ni. :)

mizz acu said...

errr... apa jd pastu hajar? emalin tu wujud la? emalin kawen ngan Asfahul?

ai bc review pon nak emo nih.. haishhh

haiza najwa said...

Terima kasih tontonlaa, hasil kreatif http://www.youtube.com/watch?v=uCdqmx0TUOI seorang rakan

Post a Comment

 

.:my next playground:. Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review